Elbil-branche: De store og mellemstore biler kan blive ramt

Dansk Elbil Alliance er bekymret for, hvordan kunder og investorer vil reagere på de nye afgiftsvilkår.

Et politisk flertal blev i dag enige om en nye afgiftsaftale for el- og brintbiler. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Den nye afgiftsaftale for elbiler, som netop er blevet indgået på Christiansborg, kan få alvorlige konsekvenser for især de mellemstore og store elbiler.

Det er meldingen fra Lærke Flader, der er branchechef for elbilernes interesseorganisation, Dansk Elbil Alliance.

- Jeg er bekymret for, hvordan elbilkunderne og investorerne vil reagere på de nye vilkår. Især når det kommer til de store og mellemstore biler, hvor konkurrencesituationen vil blive forværret om nogle år, siger hun.

Elbiler er i dag fritaget for at betale registreringsafgift.

Men med den nye aftale har regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale besluttet at lave en gradvis afgiftsindfasning over de næste fem år, så alle elbiler vil være fuldt omfattet af registreringsafgiften i 2020.

Små elbiler får særligt bundfradrag

De små elbiler vil dog få et særligt bundfradrag i 2016 og 2017, hvilket betyder, at de ikke blive berørt af afgiftsstigningen i de første par år.

- Mellemklassebilen, der har haft et godt salg på det danske marked, vil derimod blive dyrere, og spørgsmålet er, hvordan priserne og salget vil blive påvirket af den nye aftale, siger Lærke Flader.

Branchechefen havde gerne set, at der havde været en længere indfasningsperiode, hvor man gav et større bundfradrag, indtil der var blevet solgt flere elbiler i Danmark.

Ifølge Danmarks Statistik var der ved årsskiftet 2.919 elbiler i Danmark. Den samlede bestand af personbiler lå på 2,33 millioner.

- Det er økonomien, der er afgørende, hvis man gerne vil have flere danskere til at vælge miljørigtige biler, siger Lærke Flader.