Elcyklen trækker fra i ulykkesstatistikken

De ældre har taget elcyklen til sig. Det har ført til flere ulykker.

Cyklister er den eneste trafikantgruppe, hvor der er sket en stigning (6 procent) i antal tilskadekomne og dræbte fra 2009 til 2019. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Elcyklerne har indtaget de danske cykelstier. Flere og flere danskere skifter den gamle jernhest ud med en mere moderne model, der garanterer konstant medvind på cykelstierne.

De eldrevne cykler, der hjælper danskerne over stejle bakker og sørger for konstant god fart i pedalerne, kører dog også længere og længere frem i ulykkesstatistikkerne.

Antallet af dræbte og tilskadekomne elcyklister er i de senere år bare steget og steget.

Sidste år blev der registreret 258 ulykker med 109 tilskadekomne og 10 dræbte elcyklister til følge, hvilket er en markant stigning fra 2018, hvor der var 187 elcykelulykker med 84 tilskadekomne og 6 døde.

Da elcyklerne begyndte at dukke op i ulykkesstatistikkerne i 2012, blev der registreret 18 ulykker med elcykler med 6 tilskadekomne og 2 dræbte til følge.

De ældre har omfavnet elcyklen

Tallene er med andre ord mangedoblet på mindre end et årti.

- Det handler primært om, at nogle af de grupper, der også var overrepræsenteret på almindelige cykler, de er nu skiftet til almindelige cykler, siger specialkonsulent i Rådet for sikker trafik, Jesper Hemmingensen.

- Specielt de ældre har taget elcyklen til sig. Det har måske forlænget deres cykelliv, hvilket jo er rigtig, rigtig godt for folkesundheden og alt muligt andet, men man kan sige, at når man sætter flere fra en risikogruppe op på et køretøj, hvor man måske går fra at kunne cykle 12-14 km/t til at køre 25 km/t, så har det selvfølgelig også nogle komplikationer, siger Jesper Hemmingsen.

Han bakkes op af en rapport, som havarikommisionen for vejtrakfikulykker udgav sidste år med afsæt i den store stigning i ulykker med elcykler.

Her var konklusionerne blandt andet, at det i overvejende grad er ældre over 65 år, der er involveret i ulykker med elcykler, mens høj hastighed ikke spillede nogen større rolle, da ulykkerne som oftest sker i forbindelse med svingmanøvrer, hvor elcyklisterne er nede i fart.

Accelerationen overrasker

De øgede kræfter fra en elcykel spiller dog stadig en rolle, mener Jesper Hemmingsen, da usikker balance og svækket fysisk formåen ikke nødvendigvis er helt godt i kombination med en cykel, der vil hurtigt fremad.

- Når de ældre skal sætte cyklen igang bliver de overrasket over accelerationen, hvilket har givet nogle skader, så det er ikke selve farten, men det at de første par kilometer i timen er ret hurtige. Det kan give nogle ryk i cyklen.

Rådet for sikker trafik har allerede søsat en kampagne specifikt målrettet ældre cyklister under navnet 'Sikker på cykel - hele livet', der giver gode råd og vejledning til ældre på både almindelige cykel og elcykel.

Cyklister er den eneste trafikantgruppe, hvor der er sket en stigning (6 procent) i antal tilskadekomne og dræbte fra 2009 til 2019.

Facebook
Twitter