Elever i 4. klasse er dårligere til at læse

Kurven går den forkerte vej, når det gælder 4. klasseelevers læsefærdigheder, viser international læseundersøgelse.

Hidtil er det gået frem, når det gælder 4. klasseelevers læsefærdigheder, men nu svarer niveauet til 2006. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Danske elever i 4. klasse læser dårligere end før folkeskolereformen blev indført, viser den internationale læseundersøgelse Pirls 2016.

I 2011 var der en markant fremgang i 4.-klasseelevers læsekompetence, men i dag er de tilbage på niveauet for 2006.

Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.

I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.

Det er nogle af resultaterne fra den internationale læseundersøgelse Pirls 2016.

Jan Mejding, der er lektor på DPU, Aarhus Universitet, står bag den danske del af undersøgelsen, der omfatter et repræsentativt udsnit på 7.100 danske 3.- og 4.-klasseelever.

- Selv om de danske elever stadig ligger over gennemsnittet ser det ud til, at det ryk, de danske elever på mellemtrinet oplevede i 2011, er fladet ud, siger han.

Danmarks Lærerforening mener, at det er afgørende, at udviklingen vendes.

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, mener, at undersøgelsens resultat er en "fiasko for folkeskolereformen", og han har kaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) i samråd.

Undersøgelsen gentages hvert femte år. Den måler og sammenligner læsekompetence for mere end 300.000 4.-klasseelever i 54 lande.

/ritzau/