Elevernes formand: Der er kun b-hold i den danske folkeskole

Der skal en mentalitetsændring til, før danske elever igen scorer højere i Pisa-tests, siger formand for Danske Skoleelever.

Den danske skole er så bange for at skabe niveauforskel, at den ender med kun at skabe andenrangselever, siger Agnete Vienberg Hansen, formand for Danske Skoleelever. (Foto: Søren Aaes © DR)

Der skal ske store forandringer i folkeskolen, hvis antallet af særligt dygtige elever skal stige igen.

Sådan lyder budskabet fra formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vielberg Hansen:

- Det er ikke socialt anerkendt at være dygtig i den danske folkeskole. Blandt eleverne er der en forståelse af, at det ikke er fedt at lave sine lektier, og det betyder jo, at færre bliver gode i skolen, siger hun til DR Nyheder.

Dermed giver hun eleverne, men også lærernes mentalitet overfor eleverne en stor del af skylden for, at den danske skoleelev klarer sig dårligt sammenlignet med andre.

Skolen skaber ingen a-hold

Fra 2009 til 2012 er antallet af dygtige elever i matematik faldet fra 15 til 10 procent, viser den nyeste Pisa-test, som blev offentliggjort tidligere i dag.

Og selv om tallene ikke er ligeså slemme for læsning og naturfag, så peger tendensen i samme retning.

Agnete Vienberg Hansen er dybt bekymret over udviklingen, og mener, at der ikke bliver stillet høje nok krav til elever af frygt for at skabe niveauforskelle.

- Den danske mentalitet lægger op til at, vi ikke skaber a og b-hold. Hvis du allerede får 12 for dine opgaver i 7. klasse, så bliver du anset som færdiguddannet. Sandheden er jo, at du bare mangler større udfordringer, og konsekvensen er, at vi kun laver b-elever i folkeskolen og ingen a-elever.

Bedre skole kræver mentalitetsændring

Agnete Vienberg Hansen ser store muligheder i den nye skolereform, hvor der åbnes for holddeling af klasserne og dermed også niveaudeling af eleverne, så de dårligste kan få hjælp og de bedste kan blive udfordret.

- Mulighederne er der, men det kræver en mentalitetsændring af de store, for vi skal væk fra enhedsklasserne og skabe plads til den enkelte elev, hvis vi vil have en skole, der sparker røv, siger hun.

Facebook
Twitter