En halv liter fløde til under tre kroner: Budkrig mellem supermarkeder gør julevarer 'historisk billige'

Hård konkurrence blandt supermarkedskæderne har sendt priserne på flæskesteg, fløde og smør helt i bund.

Flæskesteg kan lige nu købes for under fem kroner per halve kilo flere steder. (Arkivfoto) (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

Et halvt kilo flæskesteg til under fem kroner.

Det er blot et af eksemplerne på, hvad der bliver kaldt historisk lave priser på julevarer lige nu i de danske supermarkeder.

Årsagen er, at julekrigen er skudt i gang mellem discountkæderne. Alle kæmper de om at have de billigste priser på varer, som rigtig mange er på jagt efter her en uge før julen: fløde, flæskesteg, sødmælk og smør.

Og i år er konkurrencen mellem butikkerne ekstra hård, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

- Det er helt vanvittigt, hvor langt ned man er gået, siger han.

I Coops discountkæde Coop 365 koster en flæskesteg lige nu 4,75 kroner per halve kilo, mens prisen på en halv liter piskefløde er krøbet lige under 3 kroner.

Priserne er så lave, at Coop faktisk taber "rigtig mange penge" på de billigste varer, fordi de bliver solgt "langt under indkøbsprisen", siger Jens Juul Nielsen.

Rema1000 pressede de andre i bund

Konkurrenterne hos Rema1000 matcher prisen på fløde til 2,95 og sælger et halvt kilo flæskesteg for 4,95 kroner.

Hos Netto, der er ejet af Salling Group, er prisen på flæskesteg ligesom hos Coop nede på 4,75 kroner for et halvt kilo, mens fløden koster 3,95 for en halv liter.

Hos Netto koster et halvt kilo flæskesteg lige nu under fem kroner. (Arkivfoto) (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

Årets ekstraordinært hårde priskrig begyndte ifølge Jens Juul Nielsen hos Rema1000, som startede juleræset ud med usandsynligt lave priser. Og så er de andre ellers fulgt efter.

- Hvis du vil være med og have en del af julehandlen, så er du nødt til at spille den musik, der gælder, siger Jens Juul Nielsen.

Kommunikationsdirektør hos Salling Group Henrik Vinther Olesen stemmer i. Da de første tilbudskataloger med julevarer udkom, kunne Salling Group konstatere, at nogle af konkurrenterne - heriblandt Rema1000 - solgte varerne billigere. Og den gik ikke.

- På flæskestegen kunne vi se, at der var nogen, der havde sat en lavere pris, og så fulgte vi selvfølgelig med, siger han.

Når man i Netto konstaterer, at eksempelvis Rema1000 har en billigere flæskesteg, så er det for sent at justere sin egen trykte tilbudsavis - den er jo allerede på vej ud i postkasserne - men det hindrede ikke Salling Group i at justere priserne i butikkerne og i kataloget online i en ruf.

Prisen på fløde, flæskesteg og smør er nemlig helt afgørende op til jul. Henrik Vinther Olesen forklarer det med et billede:

- Ligesom der i et kortspil kan være en kulør, der er trumf, så er der også nogle varer, der er trumf i julen. Danskerne skal bruge flæskesteg, fløde og smør.

Varernes priser er sammenlignet med tidligere år blevet nedjusteret flere gange løbende her op til jul, fordi supermarkedskæderne konkurrerer så meget med hinanden, og derfor er de lige nu så billige, vurderer Henrik Vinther Olesen.

'Varerne er historisk billige'

Med en vis tilfredshed i stemmen konstaterer kommunikationschef i Rema1000 Jonas Schrøder, at ja, det var dem, der lagde pres på de andre ved at være meget billige fra start.

- Vi gik meget lavt ind i år, og så er en del af vores konkurrenter gået med ned. Vi vil bare gerne være billigst, siger han.

Priserne har været under planlægning måneder, før julehandlen overhovedet starter, fordi det er årets vigtigste højtid i dagligvareforretningerne, siger han.

Prisen på smør er også banket i bund. Hos Coop 365 bliver den lige nu solgt for 3,65 kroner. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix Denmark)

- Det er årets helt store konkurrence, hvor man gerne vil vise, hvad man duer til her i discountbranchen, siger Jonas Schrøder.

De lave priser er udtryk for "sund konkurrence", mener han, og den er kun blevet skærpet de seneste år.

- Konkurrencen har aldrig været så hård, som den er i år. Varerne er historisk billige, siger han.

Hvor lave kan priserne blive?

I en tid, hvor mange taler om nødvendigheden af at skære ned på kødforbruget for klimaets skyld, og hvor dyrevelfærd er i fokus hos mange, kan det virke paradoksalt, at priserne på flæskesteg er så lave.

Jonas Schrøder understreger, at den pris, producenterne får, ikke bliver lavere op til julepriskrigen, men at der derimod er tale om "en julegave" til forbrugerne fra Rema1000 for at lokke kunder i butikken.

Flæskesteg er en af de afgørende varer her op til julen, lyder det fra flere supermarkedskæder, der har sendt prisen på julesteg i bund. (Arkivfoto) (Foto: VIBEKE TOFT © Ritzau Scanpix)

I har flere tiltag for at stoppe madspild, og I reklamerer også med, at I går op i ansvarligt forbrug og produktion. Lægger det op til ansvarligt forbrug at sælge flæskesteg for 4,95 per halve kilo?

- Ja, forstået på den måde, at det er jo noget, man kan fryse. Vi ved også, at dem der køber meget, fryser det.

Hvordan ved du det?

- Det er ikke noget, vi har statistik på, men det er noget, vi hører fra kunder bredt, og jeg hører det fra købmændene, når jeg snakker med dem.

De meget lave priser er godt for forbrugerne og udtryk for de naturlige markedskræfter, mener Salling Groups kommunikationsdirektør, Henrik Vinther Olesen.

Hvor lavt kan I gå? Vi er jo ikke langt fra, at I nærmest giver fløden og flæskestegen væk?

- Ja, det er godt nok billigt at købe smør, fløde og flæskesteg lige nu. Og jeg ved simpelthen ikke, hvor lavt man kan gå. Det vigtige er, at vi har en pris, der er attraktiv for kunderne, siger han.

FacebookTwitter