En million husstande får dyrere bredbånd

Forbrugerrådet og Dansk Industri kritiserer manglende konkurrence.

Konkurrencen på bredbåndsmarkedet får kritik efter prisstigninger hos stort set alle selskaber. Det skriver Jyllands-Posten mandag. (Foto: Johan gadegaard © Scanpix)

Det kniber med konkurrencen på markedet for internet-bredbånd, og det går ud over forbrugerne. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk samt Dansk Industri, efter omkring en million husstande siden årsskiftet har fået hævet priserne med op til 15 procent.

- Som forbruger er det et problem, at man bliver stillet over for store prisstigninger, der ligger ud over, hvad vi kender fra andre markeder, og at man ikke kan gøre noget ved det, siger Martin Salamonsen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Hævede priser efter nytår

Ifølge Jyllands-Posten har både de TDC-ejede selskaber som Yousee og Hiper samt energibranchens selskaber som Stofa, Boxer og Waoo alle hævet priserne siden årsskiftet.

Ifølge Dansk Industri betyder hævede priser ikke nødvendigvis, at der er noget galt med konkurrencen. Men i dette tilfælde er der grund til at lade alarmklokkerne kime, mener chefkonsulent i Dansk Industri, Morten Kristiansen.

- Det er svært for andre udbydere at komme ind på kabel-tv-markedet. Det betyder, at forbrugerne må leve med højere priser, et mindre udbud og færre produkter fra forskellige udbydere, så det er et klart problem for forbrugerne, siger chefkonsulent Morten Kristiansen fra Dansk Industri.

Dansk Energi: Stadig beskedent beløb

Kritikken er dog skudt forbi, siger Thomas Woldiderich, der er telepolitisk chef i interesseorganisationen Dansk Energi. Her er man ikke enig i, at monopollignende tilstande går ud over forbrugerne.

- Når energiselskaberne installerer fibernet der, hvor der før kun lå en kobberforbindelse (fra TDC, red.) i jorden, så er energiselskaberne faktisk med til at give ægte valgfrihed til forbrugerne, siger Thomas Woldiderich.

Hvorfor skal forbrugerne betale op til 15 procent mere for deres internet-abonnement?

- Det, man skal huske på, er, at et fibernet udgør en meget stor anlægsinvestering, og mange steder får forbrugeren det til enten en meget beskeden pris eller helt gratis. Så er det klart, at det er på abonnementet, man som selskab skal tjene pengene hjem. Det er i al respekt stadig et meget beskedent beløb, man betaler i abonnement om måneder, siger Thomas Woldiderich fra Dansk Energi.

Prisen for en 100 megabit-forbindelse på enten fiber eller kabel-net koster ifølge Jyllands-Posten mellem 259 og 319 kroner om måneden.

Facebook
Twitter