En snor med solsikker på skal hjælpe Signe sikkert på flyet

I Københavns Lufthavn skal medarbejderne nu tage ekstra hensyn til passagerer, der går med en solsikkesnor om halsen.

Det myldrer med mennesker i en lufthavn.

Nogle slentrer af sted med en kaffe i den ene hånd og en kuffert i den anden. Nogle løber med panik i øjnene for at nå deres fly. Nogle stopper pludselig op og lytter til beskeden i højtalerne. Nogle griner. Nogle råber.

Indtrykkene er mange, og lydene kan være svære at differentiere, når de bombarderer én på samme tid.

Signe Hartvig Daugaard er hørehæmmet, og en lufthavn kan være en udfordring for hende.

- Der kan være mange beskeder i højtalerne, som gør, at jeg kan blive lidt nervøs for, om det er mit fly, det handler om, siger Signe Hartvig Daugaard.

Ekstra hensyn til dem med snoren

En lysegrøn nøglesnor med små solsikker på skal gøre det mindre stressende at gå gennem lufthavnen for mennesker med for eksempel adhd, angst, gigt eller andre handicap og diagnoser, man ikke kan se.

- Nøglesnoren er et tydeligt signal til vores medarbejdere om, at der kan være brug for ekstra hensyn, fortæller Stine Ringvig Marsal, der er service excellence director i Københavns Lufthavn.

Lufthavnens cirka 24.000 medarbejdere er blevet trænet i at hjælpe mennesker med snoren, og de ved, at de skal være opmærksomme på dem. Hjælpen kan bestå i mange forskellige ting, alt efter hvad den rejsende har brug for.

Nogen har brug for hjælp til at læse skilte eller få gentaget beskederne fra højtalerne. Andre har brug for, at personalet giver sig lidt ekstra tid til at hjælpe ved check-in eller i taxfree-butikkerne.

- Vi håber, det giver en tryghed. Og at det gør oplevelsen i lufthavnen en smule bedre, siger Stine Ringvig Marsal.

Security kan være forvirrende

Signe Hartvig Daugaard nævner også security som et sted, der giver hende udfordringer, fordi hun mundaflæser for at være helt sikker på, hvad der bliver sagt.

- Når der er nogle, der taler til mig, så skal jeg først lige finde ud af, hvad det er for et sprog, de taler. Derefter skal jeg gætte, om det er instrukser eller høflighedsfraser, de siger, fortæller hun.

Og hvis hun bliver bedt om at tage skoene af, hvor hun bliver nødt til at kigge ned, kan det være forvirrende, hvis hun får instrukser imens.

- Så kan der være nogle, der kigger afventende på mig, når jeg kigger op igen. Eller nogle der bliver irriterede i køen, fordi jeg ikke har fået fat i, hvad der bliver sagt til mig, fortæller Signe Hartvig Daugaard.

Men det problem skal solsikkesnoren gerne hjælpe på. Og Signe Hartvig Daugaard har ikke noget imod at gå med en snor, der tydeligt markerer, at hun har brug for ekstra hensyn.

- Jeg vil hellere have, at jeg får en god oplevelse, end at jeg skal bøvle så meget med misforståelser, siger hun og fortsætter:

- Det er en kæmpe hjælp, at lufthavnen har sat sig ind i, hvordan man kan imødekomme mange typer af handicap ved for eksempel at tale direkte til én og se kunderne i øjnene.