'En total manglende forståelse for risikoen': Flere unge bilister spiller mobilspil bag rattet

Transportministeren ønsker, at køreuddannelsen skal indeholde mere undervisning om trafikadfærd.

Et mobilspil er en fokusmagnet, og der er kun ét godt råd at give, og det er at lægge mobilen væk, lyder det fra transportministeren. (Foto: kim Kyung-Hoon © Scanpix)

Kunne det friste at sætte highscore i Subway Surfers eller banke vennerne i Wordfeud, mens du sidder bag rattet på hovedvejen?

I en ny undersøgelse lavet af Epinion for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension svarer hver 8. bilist i alderen 18-35 år, at de engang imellem, ofte eller meget ofte spiller spil på mobiltelefonen, mens de kører bil.

- Det er jo forfærdeligt. Og det er jo en total manglende forståelse for risikoen, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør hos Rådet for Sikker Trafik.

- Trafiksikkerhedsmæssigt har vi de sidste 20 år fået udfordringen fra mobiltelefonen. Og i dag er den for mange unge mennesker det sociale vindue udadtil. Så det er en kæmpe udfordring, vi har, siger han.

I en undersøgelse fra efteråret sidste år svarede hver fjerde bilist mellem 18 og 35 år faktisk også, at det er okay at bruge håndholdt mobil under kørsel til snak, sms eller andet.

Helt præcist er det 26,6 procent af de 18-35-årige, der mener, at det er 'acceptabelt' eller 'helt acceptabelt'.

Mere undervisning i trafikadfærd

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er ligesom Mogens Kjærgaard Møller ikke imponeret.

- Det er meget chokerende. Et mobilspil er en fokusmagnet, og der er kun ét godt råd at give, og det er at lægge mobilen væk, siger ministeren.

Han fortæller, at han tidligere har nedsat en følgegruppe, der blandt andet skal kigge på, hvordan man kan gøre køreuddannelsen bedre ved, at kommende bilister får en større forståelse for adfærd i trafikken.

- I dag handler meget af uddannelsen om udenadslære om skilte, og hvordan man skal forholde sig i en given situation. Og der er for lidt fokus på selve adfærden. Så jeg er meget optaget af at få det mere ind på skemaet, siger Benny Engelbrecht.

Kørelærere: Det er lige i vores ånd

Hos Dansk Kørelærer-Union hilser man forslaget meget velkomment. Faktisk er det allerede en del af undervisningen at tage en mobil-snak. Men det betyder ikke, at man ikke klapper i hænderne over forslaget, siger Bent Grue, der er landsformand i organisationen – tværtimod:

- Når ministeren fortæller, at han gerne vil have mere god adfærd i trafikken, så er vi jo fuldstændig enige. Vi arbejder rigtig meget med holdning og adfærd med vores unge mennesker, når de skal lære at køre bil. Så det er helt i vores ånd, siger han.

Rigtig mange af de unge, som kørelærerne taler med, fortæller at de ”slet ikke ville kunne overskue at skulle køre bil og tale i mobiltelefon samtidig”. Så det er formentlig noget, der kommer senere, når overskuddet bag rattet bliver større, siger Bent Grue.

- Når de kører sammen med os, så har de rigeligt at se til. Bare det med at skulle skifte gear, løfte koblingen og kigge sig over skulderen.

- Men når de begynder at køre selv, så kan de kede sig og har måske set deres venner og forældre tage mobilen frem. Og så tænker de ikke så meget over konsekvensen – det gik godt i går, så kan det også gå godt i dag, siger Bent Grue.

Flere lovlydige bilister

Men det tyder på, at der er flere venner og forældre, som opfører sig pænere i trafikken. Tal fra Rigspolitiet viser nemlig, at der er blevet rejst langt færre sigtelser for brug af håndholdt mobiltelefon eller andet kommunikationsudstyr i bilen.

Det er sket, siden en skærpelse af loven trådte i kraft den 10. september sidste år. Det betyder, at man i dag får et klip i kørekortet og en bøde på 1.500 kroner for at bruge sin mobil, mens det tidligere kun udløste en bøde.

Tallene fra Rigspolitiet viser, at der i fem måneder op til indskærpelsen blev rejst 11.263 sigtelser, mens der i de fem måneder, efter at den blev indført, blev rejst 8.837 sigtelser med tilhørende klip.

Det svarer til et fald på 21,5 procent.