En uge efter alvorlig sundhedsadvarsel: 20 børn forgiftet af D-vitamin

Flere spædbørn har fået konstateret forgiftning og forhøjet niveau af calcium i kroppen efter at have indtaget fejlproducerede D-vitamindråber.

Alle, der har benyttet vitamin D3-dråber fra Inno Pharma i en uge eller længere, skal kontakte egen læge, vagtlæge eller Giftlinjen. Også selvom man ikke har oplevet symptomer, skriver Sundhedstyrelsen. (© sundhedsstyrelsen)

En uge efter Sundhedsstyrelsen første gang advarede mod et fejlproduceret vitaminprodukt, der har forårsaget alvorlig forgiftning af en tre måneder gammel baby, har 20 børn fået konstateret forhøjet niveau på grund af vitamindråberne.

Heraf har mere end halvdelen et alvorligt forhøjet niveau af stoffet calcium i kroppen, fortæller overlæge på klinisk farmakologisk afdeling på Bispebjerg Hospital Søren Bøgevig, som er tilknyttet Giftlinjen.

- Det, der bekymrer os allermest, er, hvis calciumniveauerne stiger markant, for så vil der kunne ske påvirkning af nyrer og andre steder i kroppen. Calciumsalt er afgørende for, at vi kan danne knogler, men hvis niveauerne bliver for høje, så er det et problem. Det er derfor, at alle børnene skal ind og have den rette kontrol og opfølgning, siger han.

Flere kan være forgiftede

Efter Sundhedsstyrelsen fredag i sidste uge udsendte en advarsel om forgiftningsrisiko ved brug af vitamin D3-dråber fra Inno Pharma, hvor koncentrationen af D-vitamin er 75 gange højere, end den burde være, har mere end 100 bekymrede borgere kontaktet Giftlinjen.

Der kan dog være langt flere end de 20 tilfælde af forgiftninger, som Giftlinjen kender til, da det ikke er alle tilfælde, der meldes til Giftlinjen. Nogle vælger måske i stedet at gå til deres egen læge, hvis de er bekymrede efter at have brugt dråberne.

- Forventeligt er der mindst den samme andel eller flere, som bliver håndteret, uden at vi har kendskab til det, siger han.

Derudover kan der være forældre, der vender hjem fra ferie og ikke har hørt advarslen endnu. I alt er der solgt 500 flasker af produktet fra Inno Pharma, men det vides ikke præcis, hvor mange flasker der endnu er i omløb.

Kontakt læge eller Giftlinjen

Derfor skal alle, der har benyttet det specifikke produkt D3-dråber fra Inno Pharma i en uge eller længere, kontakte egen læge, vagtlæge eller Giftlinjen. Også selvom man ikke har oplevet symptomer.

- Er der gået flere uger, så vil D-vitaminet være på vej ud af kroppen, og hvis der ikke har været nogen symptomer eller negative effekter, så kommer de næppe. Men der skal vi stadigvæk lige lave en vurdering af, om der bør tages blodprøver eller ej, og det kan vi på Giftlinjen hjælpe med, siger Søren Bøgevig.

Advarslen gælder ifølge Sundhedsstyrelsen kun det specifikke produkt, som blandt andet er solgt i Helsam, Matas og via internettet. Se den fulde liste over butikker, hvor produktet er solgt.

Symptomer på forgiftning med produktet kan være, at barnet er pylret, gylper meget, er utilpas, græder, er sløvt, ikke tager på, har ondt i maven, kaster op eller har enten forstoppelse eller diarre, skriver Sundhedsstyrelsen.

Facebook
Twitter