For en uge siden stoppede maskinerne på minkfoderfabrikken: Siden har Kaj brugt tiden på at lede efter nye jobs til sine medarbejdere

Flere kommuner har nedsat taskforces for at kunne hjælpe de beskæftigede i minkbranchen videre.

(Foto: Jeppe Bruun Christensen og Signe Heiredal (grafik) © dr)

Det kan virke helt surrealistisk.

For knap tre uger siden beordrede regeringen alle mink aflivet, og derfor har maskinerne hos Sydvestjysk Pelsdyrfoder, der sidste år kunne fejre 40 års jubilæum, nu stået stille i en uge.

- Det er så’n lidt træls det hele, lyder det med jysk underdrivelse fra produktionschef Kaj Vestergaard.

Da det gik allerbedst for virksomheden omsatte den for 500 millioner kroner. I dag arbejder 30 personer på fabrikken – eller arbejdede. Selvom ingen af de ansatte endnu har fået en fyreseddel fra Kaj Vestergaard, så er realiteten, at de skal finde et nyt sted at arbejde.

- Jeg har brugt hele ugen på at søge arbejdspladser til mit personale hernede i Esbjerg by og omegn, siger Kaj Vestergaard.

- Det er sådan set det, min tid går mest med lige nu.

Indtil videre er det lykkes at finde et nyt job til én af medarbejderne.

- Hvad gør vi her?

Regeringens beordring af aflivningen af samtlige mink i Danmark har på bare få uger sendt flere tusinde folk ud i arbejdsløshedskøen.

I de kommuner, hvor der har været mange minkbesætninger, er der derfor potentielt udsigt til massiv travlhed hos jobcentrene.

Derfor har flere af dem nedsat deciderede taskforces til at klare opgaven - en af dem er Varde Kommune.

- Vi gik i gang fra morgenstunden, dagen efter regeringen havde meldt ud. Der havde jeg det første opkald fra min gode chefkollega: Hvad gør vi her?, siger jobcenterchef Rikke Rødekilde.

Med 53 minkfarme er kommunen blandt de hårdt ramte. Derfor er to medarbejdere afsat specifikt til at hjælpe folk fra minkbranchen, og så er der indtil videre lavet en pjece til minkavlerne med information og kontaktoplysninger. Det opsøgende arbejde må vente.

- De har rigeligt at bøvle med derude, masser at bekymre sig om, så det skal i hvert fald ikke være kommunen - der skal være deres lokale hjælper - som skal være bøvlet. Så vi skal bare være klar med alt det, vi nu kan.

Ifølge en opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet var 1.821 lønmodtagere beskæftiget med pelsdyravl i Danmark i perioden september 2019 til august 2020, mens der er knap 1.000 minkavlere.

Dertil kommer alle følgeerhvervene, som Sydvestjysk Pelsdyrfoder og Gørding Minkfoder Transport, der pludselig heller ikke har nogen fremtid.

Foreningen Danske Minkavlere vurderer selv, at branchen totalt beskæftiger i alt 6.000 mennesker.

Mennesker, der på den ene eller anden måde skal videre i livet.

Omfanget er uklart

Det er ikke kun medarbejderne på foderfabrikken, der rammes af de stillestående maskiner.

Dennis Nielsens vognmandsvirksomhed, Gørding Minkfoder Transport, står også i et dybt hul. Han kører nemlig udelukkende for Sydvestjysk Pelsdyrfoder i lastbiler, der hver er specialbygget for 100.000 kroner til at transportere minkfoder.

Han har derfor måttet opsige samtlige sine medarbejdere.

- Det har jeg det dårlig med. Jeg har haft nogle pissegode folk. Det er jo svært. Den ene han har syv børn. Det op ad bakke. Han var dybt ulykkelig den unge mand og græd og græd og græd. Men så’n er det.

I Varde Kommune har Rikke Rødekilde stadig ikke fuldt overblik over, hvor mange mennesker, der ligesom Dennis Nielsens folk skal have et nyt arbejde - eller hvornår de indfinder sig på jobcentret. Det undersøger kommunen lige nu.

- Men det afhænger også af, hvordan det ender med kompensationerne. Og hos pelseriet er der travlt, for der er stadig en masse mink, der bliver pelset, så hvornår er de klar? Vi skal jo ikke stå derude og tilbyde efteruddannelse, hvis de alle har hænderne fulde og har nok arbejde resten af året, forklarer hun.

Selvom mange følgeerhverv også står over for at skulle lukke, så har flere af dem stadig så meget at lave, at det ikke giver mening for kommunen at henvende sig til medarbejderne, oplyser jobcenterchef i Varde Kommune Rikke Rødekilde - f.eks. steder som Sydvestjysk Pelscenter i Varde. (Foto: John Randeris © Scanpix)

Derudover er en række af de ansatte på minkfarmene udenlandsk arbejdskraft fra særligt Østeuropa. Nogen af dem kan være sæsonarbejdere, der blot vil vende hjem og altså ikke vil have brug for kommunens hjælp.

Andre har måske valgt at rykke hele familien til Danmark og bosat sig. Kommer de fra lande uden for EU, har de nu blot en måned til at finde et nyt arbejde, inden de skal være ude af landet.

- I Varde kommune synes vi, det er god arbejdskraft, også fordi nogle af deres ægtefæller er ansat på sosuområdet, og andre på sygehusene. Og deres børn går i skole heroppe – så vi vil gerne beholde dem, forklarer hun.

- Så vi har helt vildt travlt. Altså vi har faktisk rigtig, rigtig travlt.

Må bare stille sig op i køen

På Sydvestjysk Pelsdyrfoder er foderproduktionen nu afløst af rengøringsarbejde. Alle lokaler, redskaber og maskiner skal desinficeres og gøres klar, så andre kan overtage fabrikken til produktion.

Står det til Kaj Vestergaard skal det efterlades så rent, at en ny produktion kan startes op i morgen.

Selv fortsætter han med at søge efter nye jobmuligheder til sine ansatte, men han erkender, at det kan blive svært.

- Visse mennesker har jo alderen imod sig, og så er der spørgsmålet om kompetencerne. Der skal kommunen slå til, og de har jo været ret hurtigt ude af starthullerne her, og det er jeg dybt taknemmelig for, forklarer han.

Sin egen fremtid har han ikke gjort sig så mange tanker om endnu. Det skal nok komme, for ledelseserfaringen kan han bruge i mange andre sammenhænge.

- Det må tiden vise. Men det er jo sådan en surrealistisk tanke, i og med at man søger job til alle andre, siger han.

For Dennis Nielsen, der ejer vognmandsvirksomheden Gørding Minkfoder Transport, er fremtiden også usikker. Han har forsøgt at høre andre foderstofbrancher, om hans vogne kan ombygges og bruges der, men det har ikke kastet noget af sig.

- Jeg skal jo have en anden kørekontrakt for at kunne fortsætte med et eller andet, men som vognmandsbranchen ser ud lige nu, så er det ikke aktuelt, siger han.

- Så jeg skal bare stille mig i køen og i gang med at finde noget. Det kan ikke hjælpe noget. Vi skal jo videre, men det er lidt svært.

FacebookTwitter