Eneste frifundne: Jeg vidste, at Se og Hør var mere kontroversielt

Per Ingdal var blot chefredaktør på Se og Hør af navn og ikke af gavn, siger han efter sin frifindelse.

En kødrand af journalister slog ring om hovedpersonerne i Se og Hør-sagen, efter at der i dag var afsagt dom i Retten i Glostrup.

Som den eneste blev Per Ingdal frifundet i retsopgøret om ugebladets overvågning af kendte og kongeliges kreditkorttransaktioner.

Han var udgiverdirektør hos Aller-koncernen fra 2002 til 2014 og sad som konstitueret chefredaktør på Se og Hør i en kortere periode fra 2008 til 2009.

- Jeg er jo blevet frifundet, så det er jeg meget tilfreds med. Det ligger fuldstændig, som jeg havde håbet på, og som jeg også havde forventet, siger Per Ingdal uden for retten.

- Jeg har forklaret sandheden

Han påpeger samtidig, at de øvrige tiltalte i sagen har fastholdt, at de ikke informerede Per Ingdal om det lyssky samarbejde med tys tys-kilden, og at anklagemyndigheden heller ikke har fremlagt sms-beskeder, e-mails, mødereferater eller bilag med hans underskrift på undervejs i retssagen, der har sat ham i forbindelse med tys tys-kilden.

- Dybest set har dommeren konkluderet, at jeg har forklaret sandheden hele vejen igennem, siger Per Ingdal.

Hans forsvar har været bygget op om det argument, at han blot besad chefredaktørposten af navn og ikke af gavn, efter at Henrik Qvortrup skiftede posten som Se og Hørs chefredaktør ud med en stilling hos TV 2.

Det var der intet usædvanligt ved, siger Per Ingdal.

- Jeg har været chefredaktør på Familie Journalen, Femina, månedsmagasinet In, Vi Unge og mange andre magasiner igennem mine mange år i Aller-koncernen, siger han.

Per Ingdal mener ikke, han kunne have gjort en større indsats for at holde styr på ugebladet.

- Jeg vidste godt, at Se og Hør kunne være mere kontroversielt, men jeg havde bestemt ingen viden eller forventning om, at de arbejdede efter andre retningslinjer end dem, vi havde udstukket, nemlig at vi arbejdede inden for lovens rammer, siger han og understreger, at en betroet medarbejder kørte butikken i dagligdagen.

- Ham havde jeg fuld tillid til, siger Per Ingdal.

Han fremhæver også, at 20-25 magasiner refererede til ham, og at han derfor ikke var nede i detaljerne om hvert enkelt magasins metoder.

Tidligere redaktionschef pegede på Ingdal

Den betroede medarbejder, han henviser til, er tidligere redaktionschef Kim Bretov Jakobsen.

Han blev idømt seks måneders betinget fængsel i første del af retsopgøret om Se og Hørs overvågning og har vidnet mod sine tidligere kolleger i anden del af sagen, som altså blev afsluttet i dag.

I sin vidneforklaring sagde Kim Bretov Jakobsen, at Per Ingdal var informeret om tys tys-kilden.

Per Ingdals forsvarsadvokat har dog fastholdt, at den forklaring blot var et forsøg fra Kim Bretov Jakobsen på at få sin egen rolle i sagen til at syne mindre.

Anklagemyndigheden havde krævet halvandet til to års ubetinget fængsel til Per Ingdal.

Domsresuméerne fra dagens afgørelse kan læses her.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk