Enke sår tvivl om skyld i Scandinavian Star-sag

Tilbage i 1990 stemplede politiet Erik Mørk Andersen fra Århus som den person, der satte ild til færgen Scandinavian Star. Nu får nye oplysninger mandens enke til at stå offentligt frem.

På trods af, at et væsentligt vidne nu sår tvivl om efterforskningen af Scandinavian Star-ulykkken i 1990, som kostede 159 mennesker livet, vil norsk politi ikke genåbne sagen.

Tilbage i 1990 stemplede politiet Erik Mørk Andersen fra Århus som den person, der satte ild til færgen Scandinavian Star. Nu får nye oplysninger mandens enke til at stå offentligt frem.

- Jeg mener, der er rejst så meget tvivl om, hvad der skete, at sagen bør undersøges igen, siger Jette Andersen til Magasinet Søndag på DR1.

Døde efter nummer to af seks brande

De seneste uger har budt på flere nye spor i den omdiskuterede mordbrand. Ifølge den svenske brandekspert Pierre Palmberg har gerningsmanden haft indgående kendskab til færgens hydrauliksystem, hvilket udelukker Erik Mørk Andersen.

Samtidig viser obduktionsrapporten, at danskeren med stor sandsynlighed døde i sin kahyt allerede efter brand nummer to - ud af i alt 6 påsatte brande den pågældende aprilnat i 1990.

- Det her er en skandale for retsvæsenet, siger Pierre Palmberg.

Samtidig undsiges norsk politi af et kronvidne fra dengang, Lise Møller Pedersen fra Kolding. I politirapporten står, at hun så Erik Mørk Andersen umiddelbart inden branden startede, men det er direkte forkert.

Svineri

- Det er noget svineri. Jeg underskrev en politirapport, men Erik Mørk Andersens navn er skrevet ind i rapporten efterfølgende. Det var ikke ham, jeg så, siger Lise Møller Pedersen, som dengang aldrig så et fotografi af Erik Mørk Andersen.

Hun fik et chok, da hun for en måned siden så et billede af ham - og siger i dag, at det helt sikkert ikke var den danske mand, hun så.

Oplysningerne kommer bag på norsk politi, der afviser at have manipuleret med hendes vidneudsagn:

Nægter manipulation

- Vi har ikke manipuleret med hverken det ene eller det andet. Hvis der er sket fejl har det intet med manipulation at gøre, siger Øyvind Thorkildsen, daværende chefefterforsker hos Oslo Politi.

Myndighederne i både Norge, Sverige og Danmark har adskillige gange afvist at genoptage efterforskningen. Senest afviste det danske justitsministerium i juli i år at undersøge sagen endnu engang.

Grimme tilråb til hustruen

Jette Andersen har i 16 år levet med tilråb som "massemorderens hustru" og appellerer til, at de nye oplysninger bliver taget alvorligt.

- Kan de bevise, at det var ham, er det okay. Så får jeg fred i sindet. Men kan de ikke bevise det, vil jeg have på skrift, at han var uskyldig, siger Jette Andersen.

Scandinavien Star - sagen kort

  • 7. april 1990: Skibet brænder i Skagerak. 158 mennesker mister livet, og yderligere en person dør senere som følge af branden. Skibsvraget bugseres til byen Lysekil i Sverige.
  • April 1990: De norske, svenske og danske myndigheder aftaler at dele efterforskningen i tre punkter: Norge efterforsker selve brandstiftelsen. I Danmark retsforfølges ejeren for manglende sikkerhed. I Sverige tager man sig af brandtekniske spørgsmål.
  • April 1990: Sø-forhøret indledes i København.
    December 1992: Sø- og Handelsretten idømmer Henrik Johansen og hans direktør Ole B. Hansen 40 dages fængsel, og den norske kaptajn Hugo Larsen idømmes fængsel i 60 dage for brud på reglerne om skibes sikkerhed.
  • 22. november 1993: Højesteret afsiger endelig dom: Henrik Johansen, Ole B. Hansen og Hugo Larsen idømmes alle seks måneders fængsel. Ole B. Larsen gemmer sig for myndighederne og undgår derved helt fængselsstraf, da hans dom forældes i 1998.
  • 1993-2006: Støttegruppen for Scandinavian Star ansøger i både Danmark, Sverige og Norge om at få sagen genoptaget. De mener ikke, at de rette er blevet dømt.
  • Januar 2005: Rigsadvokaten i Danmark afviser for tredje gang at genåbne sagen.
  • Maj 2005: Tingsretten i Oslo afviser, at en af de overlevende, Mike Axdal, kan føre sag om Scandinavian Star i Norge. Tingsretten fastslår, at sagen er forældet efter norske forhold.
  • August 2006: Folketingets Retsudvalg afviser at nedsætte en undersøgelseskommission, som skulle kulegrave sagen.
  • September 2006: Ifølge den svenske brandekspert Pierre Palmberg havde gerningsmanden indgående kendskab til færgens hydrauliksystem, hvilket udelukker Erik Mørk Andersen, som politiet stemplede som den person, der satte ild til Scandinavian Star.