Er du hverdagsracist uden at vide det? 4 ting kan du let ændre

Hverdagsracisme finder sted i ethvert samfund - også i Danmark, mener forsker.

3. juni var der demonstrationer mod racisme i de største danske byer. Her ses en flok veninder i Odense. (Foto: Mette Hjerrild)

På sociale medier sympatiserer tusindvis af brugere med personer, der er udsat for racisme, blandt andet ved at dele et billede af en sort firkant.

Under hashtagget 'BlackoutTuesday' udtrykker man sin støtte til de demonstranter, der de seneste dage har gået på gaden verden over.

For lidt over en uge siden døde borgeren George Floyds i forbindelse med en voldsom anholdelse i Minneapolis, Minnesota. Efter episoden er betjenten, der foretog anholdelsen, sigtet for drab.

Siden da har demonstranter også herhjemme markeret sig i København, Aarhus og Odense.

19-årige Adaobi Achugo er glad for at bo i Odense, men hun er meget ked af, hvordan folk med mørk hud bliver behandlet andre steder. (Foto: Mette Hjerrild)

I Odense troppede Adaobi Achugo onsdag op med en flok veninder. I alt var de omkring 600 ved banegårdspladsen.

- Vi synes, det er vigtigt at komme ud med vores budskab til danskerne og hele verden, siger hun og fortsætter:

- ’Black lives matter', ligesom alle andre liv har en betydning. Det betyder meget for mig, at vi kan ændre det. Selvom det er en lille ændring her, så er det en vigtig ændring.

Hun oplever, at hun selv bliver set på en anden måde, eller at hun bliver talt vredt til, men for hende er det også meget vigtigt, at alt ikke bliver tolket som racisme.

Demonstrationerne har sammen med debatten på sociale medier givet anledning til at stille spørgsmålet: Hvad gør du, hvis du oplever eller overværer racisme?

Det spurgte vi DR Nyheders følgere på Instagram om, og nedenfor kan du se et uddrag af svarerne.

Mira C. Skadegård, der forsker i diskrimination ved Aalborg Universitet, giver herunder giver hun fire råd til, hvordan vi kan bekæmpe hverdagsracisme.

1

Drop benægtelsen

At anerkende, at der er et problem, er en af de vigtigste ting, man kan gøre.

Hvis du havner i en uheldig situation, så anerkend, at andre har en anden oplevelse og virkelighed. Lyt og giv plads til at forstå den andens følelse.

Hvis jeg kører dig ned med min bil og siger: 'Hold nu op med at pive, der er jo ikke sket noget’, men personen står og har ondt, så nytter det heller ikke noget at ignorere personens smerter.

Anerkend, at man kan opleve situationer forskelligt.

2

Respekter andres følelser

Respekt kommer man langt med i bekæmpelsen af hverdagsracisme. Vis respekt over for, at din fortolkning af en situation ikke står alene.

Et eksempel på hverdagsracisme kan være, at nogle spørger en dansker med anden hudfarve end hvid, hvor personen kommer fra. Det er oftest ikke sagt i en ond mening, men problemet er, at denne person måske får det spørgsmål flere gange om dagen og er så træt af, at man ikke bare kan få lov til at være dansker og brun.

Der handler det om at have respekt for den andens situation og følelser.

3

Sig undskyld

Hvis du er havnet i en situation, hvor du har stødt nogen, selvom det ikke var din mening, så sig undskyld og vis forståelse. Vi kan alle regne med, at vi kommer til at være diskriminerende på et tidspunkt i løbet af vores liv, så det handler om, hvordan vi håndterer situationen.

Hvis vi bliver bevidste om det og får sagt undskyld, kan det være med til at ændre udviklingen. I stedet for at blive fornærmet eller flov, så spørg til, hvordan personen gerne vil omtales og behandles.

Majoriteten er den gruppe i samfundet, der er ovenpå og har mere overskud til at ændre på diskrimination og skabe forandring.

4

Ta' ansvar

Man har et ansvar for at bruge sin magt og adgang til at skabe plads til en, der ikke har samme mulighed.

Minoriteter risikerer at få etiketter som hysterisk og overfølsom, hvis de siger fra. Sådan er det oftest ikke for majoriteten.

Facebook
Twitter