Er du poleret på Instagram? Nyt socialt medie presser dig til at være mere ægte med vennerne

BeReal er et interessant bud på et socialt medie, der gør op med det retoucherede, siger ekspert.

På det sociale medie Bereal gælder det om at tage et foto med både front- og selfiekamera inden for to minutter, hvis man vil kunne se, hvad vennerne lægger op. Det resulterer i knap så prangende billeder, men skal omvendt få folk til at være mere ægte på de sociale medier. (© Bearbejdet af Søren Winther Nørbæk)

For omkring to til tre måneder siden blev 26-årige Andreas Kjemtrup spurgt af sin roomie, om han havde hørt om det sociale medie "BeReal"?

En fransk opfindelse, der som navnet afslører, handler om at være mere ægte sammen med vennerne.

Nej, det havde Andreas Kjemtrup ikke, men kort efter downloadede han appen, fordi det mest af alt kunne være fedt for en gang skyld at være firstmover på den slags.

- Jeg synes især, der er to ting, som gør BeReal rigtig sjovt. Det ene er, at du har to minutter på dagen til at tage et billede af det, du laver lige nu, og det andet er, at folk kan se, om du har taget billedet om - så det er lidt antiinstagram og antiperfekthedskultur, fortæller han.

I begyndelsen havde han kun ganske få kontakter derinde, ja faktisk kun hans roomie og en anden, men langsomt spredte appen sig i venneflokken.

Og mediet er da også begyndt at rotere i Danmark, hvilket TV2 skrev om tidligere på ugen. Tager vi et kig på Apples App Store-hitliste, placerer BeReal sig i skrivende stund på en andenplads over de gratis applikationer, som bliver mest downloadet til iPhones i Danmark. Kun overhalet af MitID på førstepladsen.

Her kan du se nogle af de BeReals, som folk har lavet:

I begyndelsen af juli 2021 fik BeReal 10.000 downloades om dagen og havde omkring 400.000 daglige brugere, skrev det franske medie La Parisien på daværende tidspunkt.

Et modstykke til Instagram, hvor ægtheden er udfordret

BeReal fungerer på den måde, at du får en notifikation på et uvist tidspunkt i løbet af dagen, og når du trykker ind på den, får du 120 sekunder til at tage et billede med både front- og selfiekameraet, hvorefter du bliver nødt til at lægge det ud til vennerne, hvis du vil have adgang til deres indhold.

26-årige Andreas Kjemstrup har i nogle måneder brugt Bereal med vennerne. (Foto: (Privat foto))

Du kan altså ikke bruge timer på at tage de perfekte billeder, skifte mellem forskellige filtre og undlade at lægge billeder op fra de dage, hvor håret fedter og der sidder indtørrede yoghurtrester på joggingtrøjen.

- Det er altid interessant at følge, når nogle har et nyt take på de sociale medier, og det her er et interessant bud på et socialt medie, der gør op med det retoucherede, siger Jonas Ravn, der er seniorrådgiver i børn og unges digitale liv hos Center for Digital Pædagogik.

- Ægtheden er nogle gange udfordret på Instagram, og BeReal er nogenlunde noget andet.

Jonas Ravn vurderer, at mediet især florerer blandt de unge, og derfor følger han også nøje med i, hvordan appens popularitet udvikler sig.

Det, at mange downloader BeReal lige nu i Danmark, kan dog også skyldes, at medierne skriver om det, og at vi generelt synes, det er spændende, når der kommer noget nyt, fortæller Jonas Ravn.

'Du kan stadig iscenesætte dig selv enorm meget'

Vælger du at bruge BeReal, er det dog ingen garanti for, at du udelukkende vil blive eksponeret for dine venners autentiske liv.

- På to minutter kan man godt nå at planlægge noget eller gøre noget mere interessant, end det er, så det er ikke en garanti for, at man slet ikke har det retoucherede, siger Jonas Ravn.

Det er Eva Fog, rådgiver i børns brug af digitale medier, enig i.

- Du kan nå at vælge den rigtige vinkel, de rigtige briller samt tøj og om du sidder et instagrammable sted. Du kan stadig iscenesætte dig selv enorm meget.

Du behøver heller ikke at påbegynde de to minutter, når du får notifikationen, men kan vente med at starte dem, til du eksempelvis sidder i nogle mere fancy omgivelser.

Til gengæld vil det blive synligt for dine venner, hvor længe du har ventet, og hvor mange gange, du har taget billedet om, fortæller brugeren Andreas Kjemtrup og understreger med et glimt i tonen, at det regnes for dårlig stil.

- Det er sket flere gange, hvor nogle af mine venner har lagt noget rigtig fedt op, og så bliver der kommenteret med, at "nåå så ventede du lige, til du lavede noget fedt, hva?"

Kan BeReal lave en TikTok?

BeReal er stadig nyt, så det er svært at vide, om det blot er - som det så ofte sker - et af de sociale medier, der popper op, bliver en dille, for så at hoppe ned igen, fortæller artiklens to eksperter.

Men et bevis på, at det godt kan lade sig gøre at vinde markedsandele fra de helt store spillere, er TikTok, som blev frigivet til markedet uden for Kina i 2017.

Alene i 2021 blev appen ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Forbes downloadet 656 millioner gange, hvilket gjorde TikTok til den mest downloadede app på verdensplan. Andenpladsen gik til Instagram med 545 millioner downloads, mens Facebook tog tredjepladsen med 416 millioner downloads.

- Ingen troede, at TikTok blev stort, og nu er det et af de største og mest veletablerede sociale medier, siger Jonas Ravn.

- Så det vil være forkert at sige, at det ikke kan lade sig gøre at få fodfæste.

En trussel for BeReals levetid kan være, hvis nogle af de store platforme som Facebook og Instagram, hvor vi i forvejen har en stor følgerskarer, pludselig hapser nogle af BeReals særegne funktioner.

- Det er voldsomt realistisk og fuldstændig normalt, at når noget virker godt, vil de andre forsøge at tage det. Og man kan ikke tage patent på den type ideer og måder at gøre tingene på, så derfor kan hvem som helst kopiere det, siger Eva Fog.

Det samme mener Jonas Ravn og nævner som eksempel, hvordan konceptet bag Snapchats mystories også rykkede over til Instagram.

Hvordan det kommer til at gå BeReal må tiden vise, men udviklingen bliver i hvert fald fulgt nøje hos Center for Digital Pædagogik. For hvad vil blive delt, når det skal gå forholdsvis hurtigt, og kan det give udfordringer for nogen unge?

- Historisk kommer det bag på platforme, når det vælter ind med brugere. Så vi ser på, om der bliver delt noget, der ikke må deles, om der er moderatorer til at fjerne det, og om historier med krænkende billeder flytter med derovre, siger Jonas Ravn.