Erhvervslivet: Prinsen åbnede døre for os i udlandet

Det havde virkelig betydning, når prins Henrik stillede op for danske virksomheder i udlandet.

Det var en prins Henrik i sit es, der besøgte Vietnam i 2009. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Dedikeret, oprigtig, personlig, nærværende.

Mange danske virksomheder har haft stor glæde af prins Henrik.

Især på statsbesøg i udlandet oplevede erhvervslivet en prins, der formåede at bane vejen for virksomhederne.

- Prins Henrik var rigtig god til at tale med alle mulige forskellige mennesker både høj og lav, siger Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand Danfoss.

- Og han har medvirket til at skabe rigtig gode kontakter over alt i verden til glæde for danske virksomheder og dansk erhvervsliv, siger han.

Prinsen i sit es

Direktør Thomas Bustrup fra Dansk Industri har rejst med prins Henrik på ti eksportfremstød i udlandet. Han fremhæver statsbesøget i Vietnam i 2009, hvor prins Henrik er vokset op.

- Prinsen har altid vist en meget stor viden og interesse for de lande, vi har besøgt. Men i Vietnam var han virkeligt i sit es. Det var en utrolig inspirerende prins, der fik mulighed for at vise Vietnam både til familien, men også til de mange virksomheder, som var med, siger han.

Det havde virkelig betydning, når prins Henrik stillede op for danske virksomheder i udlandet, siger tidligere formand for eksportrådet, Sten Scheibye.

- Det kan faktisk være svært at forstå for en dansker. Men når vi kom til et land som Vietnam, Japan eller Kina, der betød en kongelig deltagelse rigtig meget. Det at man kunne invitere samarbejdspartnere til en middag, hvor både prinsen og dronningen deltog – og hvor de fik lov til at hilse på dem – det havde en meget stor betydning, siger han.

Som regel har det været prins Henrik, der tog sig af erhvervsfolkene under officielle besøg i udlandet.

Personlig og god stemning

Og han var virkelig god til at skabe kontakt mellem forretningsfolk på tværs af sprog og kultur.

- Prins Henrik havde en oprigtig interesse i andre mennesker og andre kulturer. Det betød, at han altid formåede at skabe den her personlige og gode stemning, når vi har mødt de her udenlandske forbindelser, siger Jørgen Mads Clausen.

Prinsen havde ikke kun stor viden om de lande han besøgte - han kunne være svær at bide skeer med, når det handlede om mad, mindes Sten Scheibye.

- Jeg kan huske, vi havde en række danske mesterkokke med til udlandet. Prinsen var virkelig god og morsom sammen med kokkene. Og han kunne virkelig give dem kamp på det faglige område. Mad var en af prinsens store interesser, siger Sten Scheibye.

Prins Henriks indsats kan ikke måles i kroner og ører, men han formåede at få udlandet til at fatte interesse for danske virksomheder.

- Danmark er et lille land og nogen gange kan det være svært at få opmærksomhed. Men det danske kongehus har formået at åbne døre, hvor andre ikke kan, siger Jørgen Mads Clausen.