For et år siden var de hans coronaredning – nu smækker Umut døren i hovedet på Wolt

Intet ulovligt eller mistænkeligt modellen fra Wolt, understreger skatteekspert.

Wolt er ganske udenlandsk ejet, hvilket betyder, at kunden vil få regningen eksklusive moms, og så skal de selv momsafregne. Herved kan nogle restauratører blive 'forvirret' af regningen, da man ikke bare kan indregne og fratrække momsen på den. (Foto: Andreas Haubjerg)

Ansigtet på 'Guld-imperiet', kokken Umut Sakarya, valgte tidligere på ugen at stoppe alt samarbejde med leveringsplatformen Wolt på sine restauranter Guldkroen og Guldgrillen, mens han i går har kontaktet sine samarbejdspartnere på Guldkebab og bedt dem om at indstille alt samarbejde med leveringstjenesten.

- Det er i forvejen pissedyrt at bruge Wolt. Men nu er jeg blevet gjort opmærksom på, at fordi Wolt er et finsk firma, så betaler vi 30 procent af vores omsætning til Wolt, og så pålægger de momsen bagefter, siger Umut Sakarya.

Romancen var ellers hot, da Umut Sakarya i april sidste år indledte et samarbejde med leveringsplatformen.

- Jeg kom på Wolt efter coronaen, fordi vi ikke kunne følge med selv. Jeg tror, mange glemmer alle de udgifter, der ligger rundt omkring en levering. Jeg kan se en stigning på 30-40 procent øget omsætning efter Wolt, og det er her, vi får den bedste respons fra kunderne, lød det dengang.

Nu er de varme følelser dog i den grad svalet for kokken, der nu på sociale medier har lanceret et angreb på alle leveringstjenester.

Et af flere opslag fra Umut Sakaryas Instagram-profil.

Han er ked af, at han først nu er blevet opmærksom på, hvordan momsen afregnes, når man handler med udenlandske virksomheder i Danmark.

- Det er ikke ulovligt, men hvis nogle havde formidlet det her klarere til mig, så havde jeg aldrig sagt ja tak til at samarbejde med Wolt. Det er simpelthen for dårlig en forretning, siger Umut Sakarya, der ikke mener, at tjenesten efterlader mange penge tilbage til restauranterne.

Han anslår, at hans restauranter, når de sælger en ret med 60 procents avance, står tilbage med en avance på 11 kroner.

- Vi har gået og knoklet i et år, og 30 procent er i forvejen højt, og så ender det i deres lommer.

Professor: Handler om, om man får tjekket faktura

Og nej, Wolts model indeholder absolut intet ulovligt og gør sig gældende for alle virksomheder, der opererer i Danmark med hovedsæde i et andet europæisk land. Det fortæller Dennis Ramsdahl Jensen, der er professor i skatteret.

- Hvis man får en faktura fra en udenlandsk virksomhed på 100 kroner, så skal man selv afregne momsen, som man så får fradrag for. Der kan man så blive lidt skuffet, hvis man troede, at det var inklusive moms. For så havde man i sidste ende kun ’betalt’ 80 kroner for den leverance.

Han understreger samtidig, at der intet ulovligt eller odiøst er i momsmodellen fra Wolt.

- Det handler om, hvorvidt man er opmærksom på, om den faktura, man får, er med eller uden moms. Jeg tror, at problemet opstår, fordi Umut tror, at når han får en faktura på 100 kroner fra Wolt, så har han en forventning om, at han kan trække de tyve kroner fra i moms, siger Dennis Ramsdahl Jensen.

'Jeg er ikke den eneste'

Alligevel føler Umut Sakarya, at Wolt ikke har informeret ham ordentligt, og han beskylder Wolt for at udnytte restauratører under coronakrisen.

Umut Sakarya kan foruden titlen som kok og restaurantejer også skrive deltager i blandt andet Vild med Dans og Fangerne på Fortet på CV'et. (Foto: Martin Sylvest © Scanpix)

- Der er mange, der har været desperate og klar til at give 30 procent af deres omsætning. Nu viser det sig så, at man reelt giver endnu mere. De store restauranter vidste jo godt det her, men de små restauratører har ikke haft hverken midler eller tid til at undersøge det her, siger Umut Sakarya.

Men har Wolt ikke bare en god forretningsmodel?

- De har fundet en genial forretningsmodel. Hvis jeg var landmand, kan man sige, at de tager mælken, smørret og kødet, og lader mig stå tilbage med lorten.

Men kunne du ikke selv have sat dig lidt bedre ind i tingene, inden du underskrev kontrakten?

- Den skulle være læst bedre, men man gør jo ting, når man er desperat. Det er supernaivt, men jeg er jo bare ikke den eneste, der ikke har kunnet gennemskue det her.

Det er ikke alle restauranter, der betaler 30 procent til Wolt. Der forhandles en aftale, der kan gå fra 20 til 30 procent i kommision.

Momsreglerne betyder ikke noget for, hvad kunder skal betale for deres aftensmad. Umut Sakarya ser det i hvert fald ikke som en løsning at hæve priserne.

- Vi skal jo stadig kunne konkurrere. Du kan jo ikke bare sætte prisen på en sandwich til 200 kroner og så stadig regne med, at folk vil købe den.

Wolt: Vi gennemgår alle vilkår

Hos Wolt er man ked af, at romancen med Umut Sakarya er endt, som den er endt.

- Vi er ret ærgerlige over opslaget, for det er ikke retvisende og har desværre skabt en del uro hos andre restauratører.

Flere Wolt-bude i København valgte i slutningen af februar at strejke, da de var utilfredse med, at deres betalingen for korte ture blev sænket. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

- Men eksperterne giver os jo ret i, at vi benytter en praksis uden nogen økonomisk forskel i sidste ende for restauratørerne, siger Tine Schou, der er kommunikationschef i Wolt Danmark.

Hvad gør I for at oplyse de små restauranter om de her anderledes momsregler?

- Når en ny restaurant vil på Wolts app, så udstyres de med en tablet, vi forklarer dem vores service, og vi gennemgår sammen de kommercielle vilkår inden kontrakten underskrives. Derefter trænes restauranten i brugen af vores app.

Er det nok?

- Hvis restauratørerne synes det er uklart, hvad den omvendte betalingspligt på moms er, så er det, fordi vi ikke har været gode nok til at fortælle, hvad dansk praksis er. Så vi tager helt klart kritikken til os og vil gøre mere for at afmystificere emnet. Vi er ved at udarbejde mere forklarende materiale til vores eksisterende og kommende restaurantpartnere, siger Tine Schou, inden hun afslutter:

- Wolt skal være et supplement på toppen af en velkørende restaurant og ikke den primære indtægtskilde, så når verden igen er i vater, kan vi forhåbentlig få Umut og hans restauranter tilbage på appen og få leveret noget guld til københavnerne.

Hvorfor kommer de ikke bare til Danmark?

Hos hotel-, restaurant- og turisterhvervet brancheorganisation, HORESTA, kan man genkende Umut Sakaryas frustration.

- Det, Wolt gør, er ikke ulovligt på nogen måde, men det er meget dårlig kommunikation, siger erhvervsjuridisk chef Kaare Friis Petersen.

Deler du Umuts indtryk af, at der er for få af de små restauranter, der bliver ordentligt briefet på, hvordan de her momsregler er?

- Ja, det gør jeg. Det er en væsentlig forudsætning, hvis man ikke ved, at der kommer moms oven i den provision, man står til at betale.

Derfor så man også helst, at Wolt rykkede til Danmark.

- Vi vil da gerne opfordre Wolt til at informere bedre, og endnu bedre måske at etablere sig i Danmark, så der fremover handles med et dansk selskab.

Hvis ikke det er muligt, bør platformen som minimum oplyse deres kunder bedre.

- Jeg synes, at de skal være endnu mere klare i deres kommunikation, og de bør give et eksempel på, hvordan det her udregnes.

Den opfordring er Umut Sakarya klar til at stille sig bag.

- Hvorfor gør de ikke bare, som når man sælger kød i supermarkedet? Skriver prisen på varen, men også skriver kiloprisen.

Rettelse: I et tidligere citat fra Wolt fremgik det, at 3F havde brugt Umuts opslag og kaldt Wolts momssystem en ”momsfinte”. Dette var ikke korrekt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk