Valgplakaterne hænger allerede over det hele på hegn, i træer og på lygtepæle.
Men længe inden Lars Løkke Rasmussen trykkede på valgknappen, har de mange kandidater overvejet farver og udtryk til deres plakater.
Og ikke mindst budskaber, der på nogle af plakaterne kan være slogans som"Ro på. Det haster" og "Ingen er perfekt. Vi skal turde fejle"
Men slutresultatet er på langt de fleste kandidaters plakater endt med et smilende portræt, nydelig påklædning og et velkendt partibogstav.
Men hvorfor er der ikke mere lir på plakaterne, og hvorfor vælger de fleste så traditionelt?
Karina Kosiara-Pedersen, som er valgforsker ved Københavns Universitet kommer med et bud.
- Forskning viser, at plakaterne kan flytte vælgere, ikke på partierne, men på de enkelte kandidater, siger hun og tilføjer, at de dermed på plakaterne konkurrerer mere mod hinanden internt i partiet om at få flest personlige stemmer end mod de andre partier. Derfor er genkendeligheden det vigtigste, så du kan huske deres navn, når du går ind i boksen og sætter dit kryds.
- Når først du har bestemt dig for et parti, så kan plakaten være med til at sætte et ansigt på, siger hun og tilføjer:
- Valgplakaterne er en rimelig billig mulighed for at komme ud med et ansigt.
En anden forklaring, på hvorfor langt størstedelen af kandidaterne har taget det sikre valg, kan også være, at de har skullet tage stilling til deres plakater, længe inden valget blev udskrevet, forklarer hun.
- Da de skal laves i god tid, er de ikke så fleksible, siger hun og understreger, at der findes en lang række andre medier, hvor det er nemmere for kandidaterne at justere deres budskaber løbende og forholde sig til presserende spørgsmål og debatter. Hun nævner blandt andet de sociale medier og partilederrunder på TV.
Valgplakater kan være fortid
Karina Kosiara-Pedersen har dog også set flere kandidater, der vover lidt mere end det klassiske ansigt og partibogstav.
- Der er heldigvis nogen, der også sender et politisk budskab, så vi ved, hvad de står for, siger hun og nævner Alternativets plakat, der er lavet af is og derfor smelter lige så stille og hentyder til klimaforandringerne.
Selvom valgplakater er en tradition på niveau med nisser til jul, er det ikke sikkert at vi vil se ligeså mange plakater i fremtiden, forudser eksperten.
Det skyldes både de mange nye medier, som gør det nemmere at komme ud med kandidaternes budskab, men også hensynet til klimaet, som i fremtiden spiller ind, mener hun.
- Der er allerede flere steder i verden, hvor valgplakater er forbudt af hensyn til miljøet.