EU-politikere vil sætte stopper for Mærsk-skrotning i Indien

Mærsk skal ikke have lov til at benytte sig af værft på åben strand, lyder det fra EU-politikere.

Lige nu ligger de to containerskibe ’Maersk Georgia’ og ’Maersk Wyoming’ til ophugning ved Shree Ram værftet, der nævnes i skrivelsen til EU-Kommissionen. ARKIVFOTO (Foto: Ture Andersen/Mærsk PR/Scanpix 2016) (Foto: Mærsk PR © Scanpix)

Efter et nyt sæt regler, der træder i kraft i 2017, skal alle skibe under europæisk flag bruge værfter, der er godkendt i Bruxelles.

Og listen bør under ingen omstændigheder tælle de værfter på den udskældte Alang-strand i Indien, hvor skibene ophugges direkte på åben strand.

Sådan lyder budskabet i en henvendelse til EU-kommissionen, der er rejst af SF’s Margrete Auken. Henvendelsen sker, efter der har været flere historier om arbejdsforholdene på et af værfterne, der bruges af Mærsk.

Medlemmer fra alle grupper i Europa-Parlamentet, på nær Marine Le Pens 'Et Nationernes og Frihedens Europa', har underskrevet henvendelsen.

- Vi skal stoppe den heftige lobbyisme fra Mærsk, der er det største shippingfirma i verden. Vi står imod og holder fast i den lovgivning, der er i EU, om at EU-skibe skal skrottes under omstændigheder, hvor der er taget hensyn til miljøet, havmiljøet og arbejdsmiljø. Og det er der altså ikke på åbne strande, siger Margrete Auken til DR Nyheder.

Mærsk-skibe ligger i forvejen på Alang-strand

Fem værfter på den indiske strand har ellers anmodet om at komme på hvidlisten. Heriblandt Shree Ram-værftet, der nævnes i skrivelsen til EU-Kommissionen. Lige nu ligger de to containerskibe ’Maersk Georgia’ og ’Maersk Wyoming’ til ophugning her.

Men Margrete Auken vil sammen med de mange andre EU-parlamentarikere arbejde for, at Shree Ram-værftet og de andre på Alang ikke bliver godkendte.

- Jeg vil sikre mig, at kommissionen står fast på EU-lovgivningen og ikke har planer om at acceptere Mærsks ønske om at strande kan bruges til at skrotte skibe smækfyldt med miljøfarligt affald under horrible arbejdsmiljøforhold. Og at kommissionen derfor siger blankt nej til at få godkendt strande som Shree Ram-værftet i Alang som lovlig ophugningsplads. I modsat fald taber vi alle de fremskridt vi har opnået de seneste 20 år.

Mærsk har til ShippingWatch tidligere sagt, at man vil overveje at udflage til lande uden for EU, hvis ikke de bedste værfter i Alang bliver hvidlistet.

Strandene er berygtet for farlige arbejdsforhold, hvor fattige arbejdere med simple redskaber har stået for ophugningen af de gamle vrag.

Mærsk meddelte i februar, at man var klar til at vende tilbage til nogle af værfterne, fordi forholdene var forbedrede. Meddelelsen kom samtidig med, at selskabet stod til at få betydeligt flere skibe, der skulle ophugges.

Mærsk skal mødes om ophugning til i november

Om skrivelsen til EU-Kommissionen siger Mærsk til DR Nyheder, at man ”foretrækker at føre dialogen med de europæiske myndigheder og politikere igennem de dertil indrettede kanaler”, og at man derfor ikke har bemærkninger til de konkrete spørgsmål fra de syv europaparlamentarikere.

Mærsk skal i løbet af november fremlægge deres synspunkter omkring skibsophugning i Bruxelles.

- Her vil vi gentage vores argumenter om nødvendigheden af at finde en global løsning som er bæredygtig både miljømæssigt, arbejdsmiljømæssigt og kommercielt, lyder det fra Mærsk i en skriftlige kommentar til DR Nyheder.

EU-Kommissionen har nu en måned til at svare på henvendelsen.