Europæisk klima-ngo kritiserer Danmark for ikke at have flyafgifter

Mange EU-lande har afgift på flybilletterne. Så hvad er argumentet for ikke at gøre det i Danmark, lyder det fra ngo'en.

I flere europæiske lande skal man som passager betale en ekstra afgift, når man køber sin flybillet (Foto: Dmitry Travnikov © ColourBox)

Omtrent halvdelen af EU's medlemslande har i dag en eller anden form for flyafgift. Det vil sige en ekstra afgift, som passagererne skal betale, når de køber deres flybillet.

Men i Danmark har vi ingen ekstra afgift på flybilletterne – og det er under al kritik, mener den europæisk klima-ngo, Transport & Environment:

- Hvis Danmark gerne vil betragtes som et grønt foregangsland og et land, der tager sit klimaansvar alvorligt, så burde man allerede i morgen pålægge en flyafgift, lyder det fra organisationens luftfartsdirektør, Bill Hemmings.

Når man hverken har en klimaafgift på flybrændstof eller flybilletter, så støtter man indirekte luftfarten, mener Bill Hemmings.

- Og eftersom at flytransport er en meget klimaskadelig aktivitet, giver det ikke mening, at nogle lande giver luftfarten en afgiftsfri status, siger han.

Transportminister: Flyafgifter er ikke løsningen

Kritikken fra klimaorganisationen bliver dog afvist af transportminister Ole Birk Olesen (LA).

I et skriftligt svar til DR siger han, at flyafgifter ikke skaber incitament til en grøn omstilling for luftfartsselskaberne, fordi afgiften ikke regulerer luftfartens CO2-udledning, men i stedet forsøger at regulere borgernes efterspørgsel på flyrejser:

- Og vi har set i både Sverige og Norge, som har indført passagerafgifter (flyafgifter, red.), at de største lufthavne i de to lande fortsat har positive vækstrater. Folk er altså ikke holdt op med at flyve, selvom det er blevet dyrere, skriver han.

Hos Transport & Environment handler det imidlertid ikke bare om at få folk til at holde op med at flyve. Det handler også om det signal, man som land sender:

- Hos alle de europæiske lande med flyafgifter er logikken bag afgiften ikke nødvendigvis klimabaseret. Det handler også om noget mere generelt, nemlig at gøre op for den afgiftsfritagelse, som flysektoren har, siger Bill Hemmings.

- Hvis det er okay, at en familie på fire betaler en afgift på benzinen, når de kører til Italien, hvorfor er det så ikke okay, at de også betaler en afgift på billetten, hvis de tager flyet, spørger han.

Flyafgifter ville være en national hindring for dansk luftfart

Ifølge transportministeren bør klimareducerende tiltag for luftfart ske gennem europæiske og internationale aftaler som eksempelvis de EU-aftaler om CO2-kvotesystemer, man allerede i dag har i EU.

Derudover mener transportminister Ole Birk Olesen ikke, at man skal sætte nationale hindringer for den danske luftfart, som vil hæmme Danmarks konkurrenceevne:

- Luftfarten er væsentlig for Danmarks forbindelser til omverdenen, og den tilgængelighed der kommer fra luftfarten er af stor betydning for Danmarks økonomi, skriver han i sit svar til DR.

Det argument giver lufthavnsdirektør i Transport & Environment Bill Hemmings dog ikke meget for:

- I Storbritannien besluttede man at putte en meget høj afgift på billetterne allerede i 1993, fordi regeringen dengang fandt det vanskeligt at beskatte selve luftfarten. Og er den britiske luftfart ved at uddø i dag? Nej, den blomstrer trods de meget høje afgifter, siger han.

Facebook
Twitter