Få overblik over DSB-skandalen

Som den foreløbige kulminationen på DSB's samarbejde med Waterfront blev DSB's underdirektør Peder Nedergaard fyret i dag onsdag. Her kan du skaffe dig et overblik over de afsløringer, DR og andre medier har bragt siden januer.

Waterfront-skandalen begyndte, da DR i januar afslørede at DSB betalte Waterfront for at beskæftige journalisten på billedet, Lars Abild, så han ikke havde tid til at skrive kritisk om DSB. (© DR)

DSB har i dag onsdag besluttet at fyre underdirektør Peder Nedergaard efter DSB har haft lejlighed til at læse undersøgelsen af DSB og pr-bureauet Waterfronts samarbejde.

- Den uvildige undersøgelse peger på arbejdsmetoder, som er helt uacceptable og som DSB på det kraftigste tager afstand fra, siger bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze i en kommentar til advokatredegørelsen om samarbejdet mellem DSB og pr-bureauet Waterfront.

- Undersøgelsen bygger på frivillighed, og der kan være forhold, som ikke er belyst, men beretningen giver rigelig med information til at drage de nødvendige konsekvenser og iværksætte de nødvendige forbedringstiltag i DSB, fortsætter Peter Schütze.

OverblikUndersøgelsen kommer efter en lang række historier, der har afdækket, hvordan Waterfront har forsøgt at påvirke både politikere og journalister for at pleje DSB's interesser.

Her følger et overblik over de vigtigste dele af føljetonen om DSB og Waterfront. Hvis du vil følge historiens udvikling fra begyndelsen, skal du læse teksten her nedefra.

Mandag den 1. april:

DR fortæller, at DSB i kølvandet på skandalen med Waterfront har udarbejdet et etisk regelsæt for medarbejderne og planlægger at indføre en whistleblowerordning i 2013, så medarbejderne anonymt kan henvende sig til ledelsen, hvis det har mistanke om ulovlige forhold i virksomheden.

Det fremgår af et afsnit i DSB's årsrapport for 2012.

"Reglerne beskriver, hvordan DSB samarbejder med eksterne partnere, hvordan DSB håndterer forsøg på bestikkelse, hvordan DSB ser på gaver og arrangementer, reglerne for støtte til velgørenhed samt DSB's forventninger til alle medarbejderes integritet og saglighed. [...] DSB har desuden besluttet at etablere en whistleblowerordning, som implementeres i 2013," står der i DSB's årsrapport.

Og ifølge en professor er DSB's nye ordning ikke overraskende.

- Det er klart, at man bliver nødt til at reagere på de hændelser, der har været fremme i medierne, professor ved Copenhagen Business School, Caspar Rose.

Fredag den 22. marts:

BT afslører en mail, der viser, at direktøren i pr-bureauet Waterfront, Lars Poulsen, i 2012 hyrede en privatdetektiv til at overvåge journalisten Lars Abild, der havde skrevet flere kritiske artikler om DSB.

BT offentliggør en mail, som Lars Poulsen sendte til Peder Nedergaard, der da mailen blev sendt den 24. august 2012 var underdirektør i DSB:

- Vi er lige blevet ringet op af Uffe Bodeholt, som overvåger Abild. På et møde i dag klokken 10.20-12 fik han overdraget mapper med interne dokumenter fra Karsten Madsen (tidligere chefredaktør og medarbejder i Waterfront, red.), står der ifølge BT i mailen.

- Jeg er chokeret over, at en tidligere samarbejdspartner har bestilt en detektiv til at overvåge mig i samarbejde med en chef i DSB. Det her beviser langt mere end alt andet, at DSB, som har betalt 200.000 kr. om måneden til Waterfont for at udføre disse ting, er helt og aldeles afsporet i deres virke, siger Lars Abild til DR Nyheder lørdag den 23. marts.

Lørdag den 2. februar

Det viser sig nu, at pr-bureauet Waterfront brugte en tidligere minister til i al hemmelighed at skaffe oplysninger til DSB om regeringens forhandlinger om den nu kuldsejlede betalingsring i København.

Oplysningerne kom fra Finansministeriet og skulle bruges til at sætte DSB i en favorabel forhandlingsposition, inden betalingsringen faldt til jorden i februar sidste år.

Det fremgår ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten lørdag af en mail, som direktør i Waterfront Lars Poulsen sendte til to underdirektører i DSB i januar 2012.

Søndag den 26. januar:

DR afslører, at Waterfront arbejder for DSB gennem et særligt klimanetværk, Copenhagen Climate Network, af politikere. Netværket agiterer for en letbane omkring København, men ingen steder fremgår det, at Waterfront står bag netværket, og at DSB betaler for netværkets arbejde.

Men når PR-bureauet Waterfront arbejder for DSB under dække af at være et klimanetværk, er det et demokratisk problem, mener medieforsker Mark Ørsten fra Roskilde Universitet.

- DSB er på den her måde er med til at forsøge at manipulere med danskerne og med danskernes opfattelse af, hvad der skal være af trafikpolitiske løsninger i Danmark, siger han.

Til netværket hører også et rådgivende 'Advisory Board', som består af 18 medlemmer. Men allerede tre dage efter afsløringen kan DR fortælle, at elleve medlemmer af organet har trukket sig.

Tirsdag 21. januar:

Waterfront bliver anmeldt til politiet af mindst en tidligere ansat i pr-virksomheden.

- Jeg kan bekræfte, at jeg repræsenterer en tidligere ansat i Waterfront, og at vedkommende har taget initiativ til at politianmelde virksomheden, siger advokat Snorre Andreas Kehler til DR Nyheder.

Advokaten vil ikke gå i detaljer med selve politianmeldelsen, men siger dog:

- Politianmeldelsen drejer om sig om ulovlig overvågning af flere tidligere ansattes private mails, fortæller advokat Snorre Andreas Kehler fra Advokatfirmaet SJ Law.

Samme dag opsiger DSB kontrakterne med to rådgiver-firmaer i forlængelse af skandalen med Waterfront.

Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

- Vi ønsker at fjerne enhver tvivl om, at vi tager afstand fra de metoder, der er beskrevet i medierne de sidste dage, siger Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB.

Opsigelserne sker efter, at det blandt andet er kommet frem, at kommunikations-bureauet Waterfront har lavet psykologiske profiler af politikere, som DSB har modtaget.

Torsdag den 17. januar:

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S), Folketingets trafikordførere og DSB beslutter på et møde i Transportministeriet, at Kammeradvokaten både skal tjekke kommissoriet og det endelige resultat, når advokat-undersøgelsen om DSB er færdig inden for to måneder.

Den endelige undersøgelse vil blive fremlagt for offentligheden i hele sit omfang, så enhver får mulighed for at læse den, meddeles det.

TV Avisen afslører, at Waterfront har arbejdet for at ændre Dansk Folkepartis holdning til DSB. Målet var, ifølge interne mails, at flytte Dansk Folkeparti fra at være "modstander af DSB til aktiv medspiller".

Den 2. november 2011 sendte Waterfronts direktør Lars Poulsen en mail med emnet "DSB's kontraktforhold" til den nu suspenderede underdirektør i DSB, Peter Nedergaard Nielsen.

- Vi har arbejdet med at flytte Kim Christiansen fra at være modstander af DSB til aktiv medspiller, og det (er, red.) lykkedes, står der i mailen fra Lars Poulsen til DSB.

Desuden afslører TV Avisen også at Waterfront laver profiler af højtstående transportpolitikere i Folketinget. Disse profiler afleveres til DSB.

Tirsdag 15. januar 2013:På baggrund af et møde mellem DSB's formand, Peter Schütze, administrerende direktør Jesper Lok, og advokatfirmaet Bruun & Hjejle suspenderes underdirektør i DSB, Peder Nedergaard, mens en undersøgelse af sagsforløbet står på.

Den eksterne undersøgelse skal foretages af advokatfirmaet Bruun & Hjejle, der også stod bag undersøgelsen af skandalen om DSB First.

Flere af Folketingets partier er kritiske over for, at undersøgelsen skal udføres af advokatfirmaet Bruun & Hjejle. Derfor har transportminister Henrik Dam Kristensen (S) indkaldt alle ordførerne til et møde om DSB.

21 SØNDAG kunne søndag aften give et unikt indblik i hvordan Statsbanerne har samarbejdet med et af landets førende PR- og lobbyistbureauer, Waterfront. Ifølge interne mails fra Waterfront til en topchef i DSB har samarbejdet gået ud på at holde journalist Lars Abild, så beskæftiget, at han ikke kunne presse DSB i medierne med sine kritiske artikler.

Ifølge flere eksperter har DSB dermed ulovligt brugt penge på at sætte en kritisk journalist ud af spillet.

Mandag 14. januar 2013:DSB's daværende administrerende direktør Søren Eriksen oplyser i en mail, at han har kendskab til samarbejdet mellem DSB og Waterfront. Han afviser ethvert kendskab til, at samarbejdet indebar at holde en kritisk journalist beskæftiget med andre opgaver end at skrive om DSB.

TV Avisen afslører, at direktør for pr-bureauet Waterfront Lars Poulsen har sendt mails til DSB's underdirektør Peder Nedergaards personlige e-mailadresse om Lars Abilds helbredsoplysninger. Lars Abild har en sygdom, der deles af 10.000 danskere.

Ifølge flere eksperter er videreformidlingen af Lars Abilds personlige helbredsoplysninger mellem pr-bureauet Waterfront og DSB uden journalistens kendskab ulovlig i forhold til persondataloven.

Gået bag om ryggen på journalist

En mail fra Waterfront til DSB-topchef Peder Nedergaard Nielsen viser, at samarbejdet er gået ud på at holde journalist Lars Abild travlt beskæftiget, så han ikke kunne presse DSB i medierne med sine kritiske artikler.

Samarbejdet mellem DSB og Waterfront Communication er foregået bag ryggen på journalist Lars Abild, som sandsynligvis den journalist i Danmark, som har skrevet flest kritiske artikler om DSB.

I to år løste Lars Abild opgaver for Waterfronts kunder - men uden at få oplyst, at hans ansættelse i virkeligheden var finansieret af DSB.

Waterfront afviser aftale

Direktør i Waterfront, Lars Poulsen, afviser i en mail til 21 Søndag, at der eksisterer en aftale mellem DSB og Waterfront om at begrænse Lars Abilds kritiske artikler.

- På samme måde som jeg må afvise, at Waterfront skulle have modtaget penge med det formål at begrænse Lars Abild i sine journalistiske udfoldelser, skriver Lars Poulsen

Ekspert kalder samarbejdet ulovligt

Men erhvervsjurist og Ph.D. Sten Bønsing fra Aalborg Universitet, der har set 21 Søndags dokumentation, har en noget anden udlægning af sagen.

- Det fremgår jo helt tydeligt, at de forsøger at sætte en journalist ud af spillet ved at finansiere, at han bliver ansat i et mediebureau, så han ikke længere skriver kritisk om DSB. Det, mener jeg, er et ulovligt formål at forfølge, siger ekspert i forvaltningsret Sten Bønsing.

Efter afsløringen af DSB's metoder er transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), blevet kaldt i samråd om sagen. DSB sætter nu ekstern advokatundersøgelse i gang.

Se 21 Søndag neden for om sagen. Udsendelsen er fra den 13. januar:

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:523ab9bb6187a2029ca1841f

FacebookTwitter