Facebook kopierer funktion fra rivalerne

Facebook har indført hashtags i deres statusopdateringer ligesom konkurrenten Twitter.

Facebook har netop indført funktionen hashtags, som flere af deres rivaler har haft stor succes med. (Foto: Colourbox)

Facebook har tidligere fået idéer fra andre. Derfor er det heller ikke den største overraskelse, at de nu har meddelt, at de indfører hashtags i statusopdateringer, som man hidtil har kunnet se hos konkurrerende sociale medier som for eksempel Instagram og Twitter.

- Jeg er slet ikke overrasket. Det er blevet en standard, at brugerne selv sætter emneord på deres opdateringer på andre sociale tjenester, så Facebook har været nødt til at gøre det for at følge med, siger Lars Damgaard Nielsen, redaktør for sociale medier i DR.

Også Trine-Maria Kristensen, der rådgiver og underviser i brug af sociale medier, havde forventet de nye hashtags fra Facebook.

- Det er en klassiker at indføre funktionen, når den allerede har vist sig at fungere på andre platforme, og det er især noget, der vil kunne bruges ved store begivenheder som for eksempel Melodi Grand Prix. før kunne man se, hvad ens Facebook-venner mente om en begivenhed som det, men nu kan man også se, hvad resten af Danmark mener, siger Trine-Maria Kristensen.

Hashtag - #

På korrekt dansk burde selve hashtagget (#) vel kaldes en havelåge, men på de sociale medier forklares det bedre som et emneord. Det er et mærke, som man sætter på sin opdatering, så den ryger ind under et specifikt emne eller en bestemt begivenhed.

Så kan man følge eller efterfølgende søge på et hashtag, hvorefter man får alle de opdateringer, der er lavet om netop det emne eller den begivenhed.

- I går var der for eksempel rigtig mange, der skrev om fodboldlandsholdets dårlige præstation mod Armenien. Men på Facebook kunne vi kun se, hvad vores venner mente. Hvis man tilføjer et hashtag efter sin statusopdatering – for eksempel #landshold – så vil andre kunne finde det og engagere sig med det, hvis man altså har en åben profil, siger Lars Damgaard Nielsen.

Facebook ønsker bedre søgning

Den nye funktion er allerede aktiveret, men for danskere på Facebook kan der gå lidt tid, før de kan benytte Facebooks hashtags. Ligesom med de seneste funktioner, Graph Search og det nye Newsfeed-design, bliver det stille og roligt rullet ud til de danske Facebook-brugere over tid.

Netop søgefunktionen Graph Search har en sammenhæng med de nye hashtags. De er begge funktioner, som Facebook implementerer for at give brugerne bedre muligheder for at søge på Facebook, mener Trine-Maria Kristensen.

- Facebook drømmer om at kunne tilbyde bedre søgning, og hashtags er endnu en måde, man kan søge i andres opdateringer, siger hun til dr.dk.

Kommercielle muligheder

Ifølge både Lars Damgaard Nielsen og Trine-Maria Kristensen er der dog også en økonomisk tanke bag funktionen. Facebook er en børsnoteret virksomhed, så de leder jævnligt efter nye måder at tjene penge på.

- De gør det jo for brugernes skyld, siger de, men der er også nogle kommercielle årsager til at indføre hashtags, for det giver nogle nye muligheder for at lade virksomheder lave sponsorerede opdateringer, som Facebook tjener penge på, siger Trine-Maria Kristensen, og Lars Damgaard Nielsen er enig.

- Det har været efterspurgt af annoncørerne. De vil gerne kunne måle, hvor mange der snakker om deres kampagner og samtidig opfordre kunderne til at snakke om dem online. Vi så til Super Bowl-finalen i år, at mere end 50 procent af reklamerne nævnte Twitter som mediet til at snakke - og kun 8 procent nævnte Facebook. Med det her træk fra Facebook, får Twitter pludselig ikke lige så meget gratis reklame i annoncer og tv, som de har fået hidtil, lyder det fra Lars Damgaard Nielsen.

Den nye funktion med hashtags er indtil videre kun tilgængelig for et udvalg af danskere, men vil løbende blive rullet bredt ud.

Facebook
Twitter