Facebook og Instagram vil blokere opslag med 'mirakuløse' slankekure og skønhedskirurgi

De sociale medier vil især gribe ind over for influencer-markedsføring, siger talsmand.  

Instagram og Facebook vil skærpe indsatsen over for vildledende markedsføring af skønhedsprodukter og behandlinger. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Brugerne på Instagram og Facebook bliver hver dag eksponeret for en massiv mængde markedsføring, hvoraf en stor del handler om krop og skønhed. For bloggere og influencere er det big business at reklamere for produkter og virksomheder.

Men nu skal der ikke længere være frit spil til at omtale alverdens produkter, kure og behandlinger, der er for gode til at være sande.

Facebook, der ejer Instagram, vil indføre en funktion, hvor brugerne af de sociale medier kan anmelde opslag med markedsføring af skønheds- og slankeprodukter eller kosmetiske behandlinger. Derefter vil kontrollanter hos Facebook gennemgå opslaget og blokere det, hvis det er "åbenlyst mirakuløst", oplyser en talsmand fra Facebook over for DR Nyheder.

- Det kan for eksempel være et opslag om en mirakuløs slankepille, som kan fjerne mavefedtet på 14 dage, eller en kur, hvor du kun skal træne fem minutter om ugen for at komme til at ligne en superstjerne. Den slags opslag vil blive blokeret for alle brugere, siger Peter Mønster, kommunikationschef for Facebook i Danmark, til DR Nyheder.

Beskyttelse af unge under 18

Samtidig vil Facebook og Instagram skjule opslag om kosmetiske operationer, så de ikke er synlige for unge brugere under 18 år.

- Lige nu er der en større debat i gang i samfundet om, hvilken rolle teknologi og sociale medier spiller i unge menneskers liv. På mange områder, herunder også i de billeder og kropsidealer, der bliver fremsat på sociale medier, kan der være en negativ indvirkning på, hvordan man ser sig selv selv som ungt menneske. Det er noget, vi er meget optaget af, og det er aktuelt for os at forholde os til det ansvar, vi har, siger Peter Mønster.

Ligesom brugere på Facebook og Instagram kan anmelde eksempelvis stødende materiale, så kan de også fremover anmelde markedsføring af slankekure og skønhedsbehandlinger, hvis de virker vildledende. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Han forklarer, at indsatsen især er rettet mod influencer-markedsføring.

- Særligt i forhold til influencer-marketing har vi fået flere værktøjer i skuffen. Vi kan ikke løse et fundamentalt problem - at man er letpåvirkelig i ungdomsårene - men vi kan godt ændre på, hvordan vores platform spiller ind på det, siger Facebook-talsmanden.

Han forventer, at den nye funktion vil træde i kraft om nogle uger.

Skræddersyede reklamer

Lektor Niels Ulrik Sørensen, der forsker i ungdomskultur og kropsidealer, siger til DR Nyheder, at "der er god grund til at være opmærksom på reklamerne på sociale medier".

- Reklamer er i dag skræddersyet i en grad, som vi ikke tidligere har set. Markedsføringen på de sociale medier er målrettet mod de enkelte brugere på baggrund af en bestemt adfærd. Som ung er man derfor meget mere udsat for de her reklamer, end man tidligere har været, siger Niels Ulrik Sørensen, der er forskningsleder og lektor på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet.

Han er ikke i tvivl om, at især influencere og bloggere på sociale medier har en indflydelse på unges kropsidealer og selvopfattelse.

- På de sociale medier eksponeres man for et hav af billeder og videoer, og man kaster også sig selv ud i et univers, hvor man bliver dømt, vurderet og liket. Der er en præstationskultur, som i vid udstrækning går på det visuelle og kropsmæssige udtryk, siger ungdomsforskeren.

Hos Forbrugerrådet Tænk mener vicedirektør Vagn Jelsøe, at det er godt, at Facebook "tager ansvaret på sig og sætter grænser".

- Dels er der ofte et element af vildledning, og nogle af produkterne, der markedsføres, kan også være direkte sundhedsskadelige. Så hvis vi kan slippe for det, er det godt, siger Vagn Jelsøe.