Facebook smider den alternative netavis 24nyt på porten

24nyt har i dag fået lukket deres side på Facebook. Højst usædvanligt, siger ekspert.

- Mig bekendt er det først gang, at Facebook lukker et dansk medies facebookside, siger ekspert i sociale medier. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Den alternative netavis 24nyt har blæst til kamp mod den etablerede presse og vil bekæmpe ”venstreorienterede nyheder”.

På to år har mediet fået et betydeligt gennemslag på Facebook, hvor folk i stor stil liker og kommenterer deres opslag.

Men nu er det slut. Facebook har lukket mediets side.

Det bekræfter både Facebook og 24nyt over for DR Nyheder. Mediets side er heller ikke længere at finde på det sociale medie.

Ekspert i sociale medier Johan Farkas kalder Facebooks beslutning for ekstraordinær.

- Det er højst usædvanligt, at Facebook smider et dansk medie af platformen, siger Johan Farkas, ekspert i digital manipulation på Malmø Universitet:

- Mig bekendt er det først gang, at Facebook lukker et dansk medies facebookside.

Lukket efter undersøgelse

For en uge siden kontaktede DR Facebook og forelagde dem en række fakta og spørgsmål vedrørende 24nyts ageren på deres platform.

Siden gik det sociale medie i gang med at undersøge 24nyt.

Facebook siger til DR, at de har lukket 24nyts facebookside på grund af “ikke-autentisk og vildledende adfærd". Facebook har indtil videre ikke uddybet, hvad det konkret betyder.

Oversat betyder det med al sandsynlighed, at Facebook lukker 24nyt, fordi de har pumpet sig kunstigt store ved at købe likes, vurderer Johan Farkas, som forsker i sociale medier på Malmø Universitet.

To år gammel netavis

24nyt blev stiftet i starten af 2017 med amerikanske medier som Breitbart og Fox News som forbilleder.

Netavisen har haft en voksende skare af brugere på Facebook, der flittigt deler og kommenterer mediets indhold.

I løbet af det sidste år er 24nyt nået op på 295.000 likes, reaktioner, delinger og kommentarer på Facebook. Det har DR fundet frem på baggrund af data fra Facebook.

Dermed har det relativt unge mediet fået flere interaktioner end dagbladet Børsen, og det nærmer sig aviserne Information og Kristeligt Dagblads niveau.

- Deres indhold skaber rigtig mange interaktioner. De er oppe og konkurrere med nogle relativt store og anerkendte medier, siger ekspert i politisk kommunikation på Aarhus Universitet Robert Ormrod.

24nyt: Facebook-censur

Netavisen skriver på deres hjemmeside, at den har fået besked fra Facebook om, at nedlukningen skyldes, at den "ikke overholder Facebooks politik".

Samtidig udlægger den alternative netavis nedlukningen som censur.

- Det er kendt, at især indvandrerkritiske personer og medier udsættes for Facebooks censur, lyder kommentaren fra mediet i en artikel.

Netavisen linker også til en ny side på Facebook, som allerede er oprettet under samme navn.

Eksperter: Misvisende journalistik

Men selvom 24nyt har formået at engagere et voksende publikum, rejser flere eksperter kritik af deres journalistiske indhold.

- Der eksempler på både misvisende overskrifter og vinkler, mangelfuld dokumentation, fordrejede fakta samt kommentarer forklædt som almindelige artikler, siger Morten Skovsgaard, professor i journalistik på Syddansk Universitet.

Han har gennemgået 11 artikler fra 24nyt, som DR har forelagt for ham. Og på den baggrund vurderer han, at 24nyts journalistik kan vildlede læserne.

Det samme siger Eva Mayerhöffer, adjunkt ved RUC og forsker i alternative medier.

- Alle rubrikker er vinklet lige til grænsen, og nogle gange er de simpelthen ikke underbygget af kilder eller dokumentation.

“1 ud af 3 jihadister ventes at begå terror”

Morten Skovsgaard fra Syddansk Universitet nævner et eksempel med en overskrift, hvor der står, at “1 ud af 3 jihadister ventes at begå terror”.

Men i virkeligheden siger eksperten i artiklen, at det er 1 ud af 9 IS-krigere, man kan forvente bliver indblandet i en form for terror. Derudover refereres en svensk undersøgelse, der siger, at 1 ud af 3 hjemvendte syrienskrigere har været en indblandet i kriminalitet, men ikke terror, forklarer Morten Skovsgaard fra Syddansk Universitet.

- Så der er ikke nogen dækning for den overskrift. Det vil sige, at overskriften bliver vildledende, siger han og uddyber:

- Der er rigtig mange, der ser artikler på Facebook, som mere eller mindre kun ser overskriften. Det kræver en afkodning af artikler for at se, at der ikke er dokumentation for den overskrift.

En lignende vurdering af den samme rubrik har Robert Ormrod fra Aarhus Universitet.

- Det er decideret faktuelt forkert, siger han.

Efter DR har stillet spørgsmål til 24nyt om den konkrete artikel, har de ændret rubrikken fra “1 ud af 3 jihadister ventes at begå terror,” til “1 ud af 3 jihadister ventes at begå kriminalitet.”

Stifter af 24nyt er journalist og tidligere Cavlingvinder Jeppe Juhl, som også er kandidat til folketinget for Nye Borgerlige. Jeppe Juhl sagde farvel til 24nyt i sidste uge, efter Berlingske skrev en artikel om faktaproblemer hos mediet. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

24nyt har klare holdninger

24nyt oplyser, at de er et holdningsbaseret medie.

På deres hjemmeside er en liste, hvor der står, at de blandt andet er imod “ åbne EU-grænser og muslimsk masseindvandring,” “islamisering af det danske samfund,” og “politisk korrekthed.”

Til gengæld er 24nyt tilhængere af f.eks. “øget dansk bidrag til NATO,” “hård kurs på udlændingeområdet” og “et frivilligt økonomisk samarbejde mellem Europas nationalstater”.

Men selvom 24nyt deklarerer deres politiske ståsted tydeligt på deres hjemmeside, er det svært at gennemskue for brugerne, som primært ser journalistikken på Facebook, ifølge Eva Mayerhöffer fra Roskilde Universitet.

- Hele strategien er, at man som bruger får en oplevelse af 24nyt som en nyhedsavis. De fleste ser det bare på Facebook, og så betyder det ikke noget, at 24nyt indrømmer, at de er meget politiske på deres hjemmeside, siger hun.

Samme vurdering har Morten Skovsgaard fra Syddansk Universitet.

- Selvom de toner rent flag omkring deres politiske mission, så vil mange læsere, der ser artiklerne på Facebook, ikke nødvendigvis have det med i betragtning, siger Morten Skovsgaard.

Ifølge ham viser forskning, at folk ikke husker mediet bag en artikel lige så godt, når de ser artiklen på de sociale medier, som når de går direkte ind på mediernes hjemmesider.

24nyt: Ikke ressourcer til at dokumentere

24nyt har takket nej til at stille op til interview.

Men de oplyser til DR, at de ikke kender årsagen til, at de nu er blevet smidt af Facebook.

Den ansvarshavende redaktør, André Rossmann, skriver også i en mail, at de ikke har mulighed for at bruge mange timer og de knappe ressourcer, de råder over, for at dokumentere påstandene i de artikler, som møder kritik fra eksperterne.

André Rossmann oplyser samtidig, at “vi altid er villige til at tage imod kritik og rette evt. fejl.”

Eksperter: Sandsynligvis har 24nyt købt likes

Udover eksperternes kritik af misinformation, har DR også forelagt et andet kritikpunkt for Facebook. Det handler om en mistanke om, at mediet har købt sig til likes på deres Facebookside.

Mediet havde nemlig opbygget en følgerskare på lidt over 34.000 personer, før de blev lukket ned af Facebook i dag.

Omkring halvdelen af alle de likes - 18.100 styk - fik mediet på én dag. Nemlig den 27. juli 2017. Det viser en kortlægning fra DR.

Og det får flere eksperter til at vurdere, at 24nyt har købt sig til likes.

- Det er meget sandsynligt, at det er købte likes. Det er en lidt for stor stigning til, at det kan være naturligt, siger Robert Ormrod fra Aarhus Universitet.

Han bakkes op af Johan Farkas, som forsker i digital manipulation på Malmøs Universitet.

- Alt tyder på her, at man har været ude og købe likes. At så mange danskere skulle være gået ind på én dag og like den her side, det er meget usandsynligt. Der er noget her, der ikke er som det skal være, siger Johan Farkas.

Men 24nyt afviser blankt, at de skulle have betalt for likes.

- Vi ved ikke, hvorfor der kom så mange likes på siden den dag. Vi har aldrig betalt for likes på siden. Vi har ingen interesse i at betale for, at folk liker vores Facebook-side, skriver André Rossmann, ansvarshavende chefredaktør på 24nyt, i en mail til DR.

Likes giver legitimitet

Men hvorfor overhovedet bruge penge på at købe likes?

Johan Farkas fra Malmø Universitet forklarer, at køb af likes er en stor industri, fordi likes giver troværdighed.

- Det er jo en stor industri i dag, at gå ud og købe likes af firmaer, typisk i Indien eller andre lande, opretter en masse facebookprofiler. Det kan man gøre for at booste den legitimitet man har. Når folk kommer ind på en side, så har det jo stor betydning, hvor mange likes noget har, hvis man skal opfatte det som troværdigt, siger Johan Farkas.

Juraprofessor: Ulovligt at købe likes

Hvis man som virksomhed køber likes, kan det også være på kant med loven.

Det siger Søren Sandfeld Jakobsen, som er professor i jura på Aalborg Universitet.

- Hvis man er erhvervsdrivende og pynter sig med lånte fjer ved at købe sig til nogle likes, så man får en popularitet, som man ikke reelt har. Så kan det være vildledende efter markedsføringsloven.

Og et medie som 24nyt er netop erhvervsdrivende, fordi de har annoncer på deres hjemmeside, vurderer Søren Sandfeld Jakobsen.

Opdateret 11. april klokken 12.16 med citat fra Facebook og Johan Farkas.