Facebook-velgørenhed blev for populær for Trendsales

Trendsales måtte fjerne velgørenhedsvideo fra Facebook, da den blev delt for mange gange - og dermed kostede firmaet mere, end det havde regnet med.

Trendsales har over 44.000 likes på Facebook, så det kunne have været en endnu dyrere fornøjelse for Trendsales med det hurtigt delte video. (© DR)

Brugttøjsgiganten Trendsales lagde mandag en video på sin Facebookside, hvor man ville donere tre kroner til Schleroseforeningen, for hver gang videoen blev delt.

Det blev en gigantisk succes, og på bare fem timer var videoen med en schleroseramt kvinde delt 2407 gange - altså 7223 kroner. Og det blev for meget for Trendsales, der i panik slettede videoen, så der ikke kunne komme flere penge ind.

Vi gør den fejl, at vi undervurderer, hvor meget det her kan sprede sig

Direktøren i Trendsales

Det skriver BT.

Blev for stor en succes

På Facebook-siden skriver Trendsales selv, at man havde sat et loft på, hvor meget videoen kunne indbringe, men det viser sig ikke at være hele sandheden.

Over for BT bekræfter Trendsales-direktør Martin Falslev Andersen, at succesen simpelthen blev for overvældende:

- Vi gør den fejl, at vi undervurderer, hvor meget det her kan sprede sig. Vi har aldrig oplevet, at noget er blevet delt mere end 2.000 gange på så kort tid. Det blev for stor en succes. Det eksploderer simpelthen mellem hænderne på os, og så er der en i marketingafdelingen, der går i panik og piller den af, siger Martin Falslev Andersen til BT.

Direktøren understreger dog, at Schleroseforeningen nok skal få alle de lovede penge.

Kan gå ud over image

Og det kan gå ud over Trendsales' image, fortæller DR Nyheders redaktør for sociale medier, Lars Damgaard Nielsen:

- Det kommer til at se ud, som om at Trendsales ikke har rent mel i posen, selv om det måske bare er en fejl. De skulle fra begyndelsen have gjort det klart og tydeligt, hvor mange penge de havde og måske sat en udløbsdato på, så folk ikke føler sig snydt, siger Lars Damgaard Nielsen.

Populært at gøre sådan

Flere virksomheder har lavet samme nummer som Trendsales og lovet penge til velgørenhed ved at hive likes i land.

- Der mange, som gør det her, fordi det er en let og billig form for eksponering. Men man skal som virksomhed overveje, om man synes, det er de penge værd, som man giver for det, fordi det også kan gå galt, hvis man ikke har lavet alle overvejelser på forhånd - som man jo ser her, siger Lars Damgaard Nielsen.