Fagfolk kræver flere uddannede i børnehaverne

41 procent af personalet i landets dagtilbud er ikke uddannede pædagoger. Bupl efterlyser højere ambitioner.

Ifølge de nyeste tal udgør andelen af uddannede pædagoger i gennemsnitskommunen 59 procent af personalet i daginstitutionerne, mens medhjælpere udgør 41 procent. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Alt for mange voksne i landets børnehaver og vuggestuer har ingen pædagogisk uddannelse, og det skal der laves om på.

Sådan lyder det ifølge Politiken fra forskere, dagtilbudsledere og politikere, der alle peger på, at det er vigtigt med uddannet personale i dagtilbud - ligesom det er vigtigt med linjefagsuddannede lærere i folkeskolen.

I folkeskolen er der en målsætning om, at 95 procent af lærerne i 2020 skal være linjefagsuddannede. Men en lignende målsætning findes ikke for personalet i landets dagtilbud.

Ifølge de nyeste tal udgør andelen af uddannede pædagoger i gennemsnitskommunen 59 procent af personalet i daginstitutionerne, mens medhjælpere udgør 41 procent.

Det viser en undersøgelse fra Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning ifølge Politiken.

- Vi ved, at personalets uddannelse er helt afgørende for kvaliteten, siger Agi Csonka, administrerende direktør for SFI og formand for Rådet for Børns Læring, til Politiken.

Hos pædagogernes fagforbund, Bupl, efterlyser formanden for Lederforeningen, Sanne Lorentzen, højere politiske ambitioner for børneområdet:

- Mit højeste ønske har i mange år været, at man selvfølgelig er uddannet pædagog, når man arbejder i en daginstitution, lige såvel som man er uddannet lærer, når man arbejder i en skole. Men politikerne har altså ikke de samme ambitioner for daginstitutionerne, og det er rigtig uheldigt.

SF og til dels Socialdemokraterne er åbne for at vedtage en lov om, at der ikke skal være uuddannet personale i dagtilbud, skriver Politiken.

/ritzau/