Faktatjek: Er skoledagen for lang?

De danske folkeskoleelever er glade for deres skole – også efte reformen. Sådan lyder budskabet fra tidligere undervisningsminister, Christine Antorini, da hun skulle forsvare reformen. Men det er ikke hele sandheden, fortæller DR's Detektor.

(Foto: JEANNE kORNUM © (c) Scanpix)

Folkeskolereformen var forleden til diskussion i Debatten på DR2, og et af de helt store temaer var skoledagens længde.

Her røg tidligere undervisningsminister, Christine Antorini (S) og den nuværende minister på området, Merethe Riisager (LA) ind i et faktaslagsmål.

Merethe Riisager påstår nemlig, at skoledagen er blevet for lang. Men til det svarer Christine Antorini, at man i stedet bør spørge eleverne.

Man har faktisk spurgt eleverne, og her svarer 8 ud af 10 elever, at skoledagen er for lang - langt flere end da reformen blev indført.

Utilfredshed med skoledagens længde

I stedet for at tale om længden af elevernes skoledag ville Christine Antorini hellere påpege, at eleverne generelt trives i folkeskolen.

- Undskyld mig, det er jo en holdning. Man er nødt til at høre hvad eleverne siger. Det er faktisk sådan, at hvis man spørger eleverne selv, så siger de, at de er rigtig glade for deres skole og for det, der sker i løbet af dagen, sagde Christine Antorini i Debatten på DR2 den 27. april 2017.

Men her glemte den tidligere undervisningsminister at fortælle om det fulde billede af den undersøgelse, som hun selv henviser til.

En markant stigning man ikke kan sidde overhørig

I forbindelse med at folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, besluttede Undervisningsministeriet, at der skulle laves undersøgelser, som følger elevernes trivsel i folkeskolen efter reformen.

I undersøgelsen, som laves af SFI for Undervisningsministeriet, spørger man blandt andet eleverne, om de synes, at skoledagen er for lang. I foråret 2014 svarede 46 procent af eleverne, at skoledagen var lidt eller alt for lang. I 2016 – to år efter reformen var trådt i kraft - var den andel steget til 82 procent.

Det er en markant stigning, at 8 ud af 10 elever i dag svarer, at deres skoledag er for lang, forklarer Mette Deding, forskningschef på SFI, der står bag rapporten.

- Det er helt klart, at eleverne på den korte bane synes, at deres skoledag er blevet for lang, i forhold til hvad de ellers får ud af den. Det er selvfølgelig en så markant stigning, at det kan man ikke sidde overhørig, siger Mette Deding, forskningschef ved SFI.

Antorini: Eleverne trives på trods af lange dage

Detektor har derfor spurgt den tidligere undervisningsminister, hvorfor hun ikke fortæller, at folkeskoleeleverne synes, skoledagen er for lang, når hun nu siger, man skal spørge eleverne selv.

- Fordi jeg synes jo, det er opløftende, de siger, at selvom der har været kæmpe stor debat om den lange skoledag, og mange elever synes, den er for lang, så trives de alligevel, siger Christine Antorini (S) til Detektor.

Christine Antorini har da også ret i, at den generelle trivsel hos danske folkeskoleelever er høj. Hun anerkender dog samtidig, at en markant andel af de danske skoleelever ikke er tilfredse med længden på skoledagen.

- Jeg synes, man skal tage det alvorligt, når så mange elever siger, at de synes skoledagen er for lang.

Se mere i Detektor kl. 21:00 i aften på DR2.

Facebook
Twitter