Faktatjek: Konservative overdriver alderen på danske biler

Skal man tro de Konservatives Mike Legarth er bilerne på de danske veje blandt Europas ældste. Men den påstand holder ikke vand, fortæller DR2’s Detektor.

Ifølge Mike Legarth (K) er de danske biler for gamle. (Foto: Kim A Kiholm © Scanpix)

Bilerne i Danmark - eller det man kalder den samlede danske bilpark - er alt for gamle. For Danmark har faktisk én af de ældste bilparker i Europa, og derfor skal registreringsafgiften sættes ned. Det var i hvert fald budskabet fra de Konservatives trafikordfører, Mike Legarth, da han i sidste uge var gæst i P1 Morgen:

- Vi har jo i det konservative økonomiske program afsat 700 millioner kroner, sådan at vi kan få en nyere bilpark. Fordi vi har jo en af de ældste bilparker i Europa. Den skal være nyere, lød det fra Mike Legarth.

Men at danske biler skulle være nogle af de ældste i Europa ligger langt fra virkeligheden, fortæller trafikforsker fra

DTU
Transport Ismir Mulalic til DR2's Detektor.

- Det er ikke korrekt at sige, at Danmark har en af de ældste bilparker i Europa. Det korrekte at sige det er, at vi ligger meget tæt på gennemsnittet. Vi ligger mellem Sverige og Tyskland og meget tæt på

EU
-gennemsnittet, siger Ismir Mulalic til Detektor.

Mangelfulde opgørelser

Der findes ikke tal, der sammenlingner alderen på de enkelte bilparker i alle de europæiske lande. De bedste tal på området stammer fra en rapport fra den fælleseuropæiske forening af

bilproducenter
ACEA, som konkluderer, at den samlede gennemsnitlige alder på personbiler i
EU
er 8,6 år i 2011.

Sammenlignelige tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske biler har gennemsnitsalder på 9,4 år i 2011, hvilket placerer alderen på de danske biler en smule over gennemsnittet. Samtidig ligger Danmark placeret midt i feltet, hvis man ser på de lande, der er opgjort tal for.

- Når vi sammenligner forskellige variabler og definitioner af bilens alder, så har Danmark altid ligget meget tæt på gennemsnittet sammenlignet med resten af

EU
, fortæller Ismir Mulalic.

Nye bil-tendenser

Detektor ville gerne have spurgt Mike Legarth, hvad han bygger påstanden på. Men han har ikke haft tid til at stille op til interview.

I en mail til Detektor erkender han dog, at han måske var lidt for hurtig med meldingen om de gamle danske biler.

- Jeg medgiver, at jeg kunne have udtrykt mig mere præcist, da jeg sagde, at vi har en af Europas ældste bilparker. Jeg skulle i stedet for have sagt, at Danmark har en af de ældre bilparker i

EU
, skriver den konservative politiker i en mail til programmet.

Mikrobiler på vej frem

Noget kan faktisk tyde på, at den danske bilpark får tilført nye biler hurtigere end andre europæiske lande. Relativt billige mikrobiler i Danmark betyder nemlig, at mange danskere de senere år har købt nye biler, fortæller trafikforsker Ismir Mulalic:

- Da mikrobiler er blevet billige sammenlignet med andre biler, så betyder det, at flere danskere har købt en ny bil. Det betyder også, at den gennemsnitlige alder på biler er blevet lavere, siger Ismir Mulalic.

Faktisk er antallet af nyregistrerede personbiler steget i Danmark fra 2011 til 2013 med syv procent. I samme periode har

EU
-landene oplevet et fald i nyregistrerede biler på 10 procent. Selvom man ikke kan sige, hvor mange gamle biler, der forlader den samlede bilpark, kan noget tyde på, at den danske bliver yngre i forhold til
EU
's gennemsnit.

Hør mere om faktatjekket i Detektor klokken 21 på DR2.