Faktatjek: Uffe Elbæk overdriver køds effekt på klimaet

Produktion af kød udleder mere drivhusgas end transportindustrien. Sådan lyder det fra Alternativets politiske leder, Uffe Elbæk. Men påstanden holder ikke til et faktatjek, fortæller Detektor.

Uffe Elbæk sammenligner æbler og pærer, når han påstår, at kødindustrien udleder mere CO2 end den samlede transportindustri. (Foto: NILS MEILVANG © (c) Scanpix)

Mindre kød i danskernes kost har stået højt på Alternativets politiske ønskeseddel siden partiets start. Og det gør det stadig. Ifølge partiets politiske leder, Uffe Elbæk, har den globale kødproduktion nemlig overhalet transportsektoren, når det kommer til udledning af drivhusgasser.

- Kødindustrien som sådan udleder mere CO2 end den samlede transportindustri i verden, lød det i Ugens Gæst på P1. En sammenligning, Uffe Elbæk har nævnt gentagne gange. Blandt andet i et interview til Politiken og i DR1-programmet Langt Fra Borgen.

Men påstanden om, at kødindustrien udleder mere CO2 end transportsektoren, indeholder flere faktuelle fejl, fortæller Detektor.

Forskere afviser egen sammenligning

Uffe Elbæk henviser til en rapport fra FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation, FAO, fra 2006, hvor der står, at husdyrsektoren står for 18 procent af verdens samlede af drivhusgasser målt i CO2-enheder. Og det er er ifølge rapporten højere end tallene for transportsektoren.

Men sammenligningen er baseret på to forskellige opgørelsesmetoder, hvilket Detektor tidligere har skrevet i forbindelse med et faktatjek af en lignende påstand i dokumentarfilmen Cowspiracy.

Dengang fortalte medforfatter til rapporten og seniorforsker ved Verdensbanken Pieere Gerber til Detektor, at han ikke ville lave sammenligningen i dag, da tallene ikke var opgjort ens. Samme melding lyder nu fra en af rapportens andre forfattere, forsker ved FAO Henning Steinfeld:

- Det er to forskellige måder at måle drivhusgasser på. Det, vi gjorde i forhold til husdyrsektoren, var en fuld livscyklus-analyse, hvor vi så på alle de forskellige komponenter, som er inkluderet i husdyrproduktion - også de indirekte, eksempelvis produktionen af foder, siger han og tilføjer at tallet for transport omfatter langt mindre:

- For transportsektoren tog vi tallet fra en IPCC-rapport. Men det tal dækker kun den direkte udledning fra de fossile brændstoffer, som bruges til at drive motorerne på skibe, fly, biler og toge. De medregner for eksempel ikke den udledning, som hører med i produktionen af biler.

FN har nedjusteret andel fra kød

FAO-rapporten, som Uffe Elbæk henviser til, konkluderer, at 18 procent af verdens samlede drivhusgas målt i CO2-enheder stammer fra husdyrhold.

Den direkte udledning fra transport står ifølge IPCC-rapporten for 13,1 procent af verdens samlede udledning af menneskeskabte drivhusgasser.

De 18 procent nedjusterede FAO i en ny rapport fra 2013 til 14,5 procent. I samme rapport har forskerne droppet sammenligningen med transport.

Handler ikke kun om kød

Faktisk begår Uffe Elbæk endnu en fejl i brugen af resultaterne fra FAO. Tallene i de to rapporter, dækker nemlig ikke kun over kødproduktion, som er det, Uffe Elbæk taler om.

- Det er forkert at sige, at der er tale om kødindustriens udledning, for tallet dækker over verdens samlede husdyrhold. Det vil altså også sige produktion af eksempelvis æg, mælkeprodukter og skind, siger Henning Steinfeld og fortsætter:

- Ser man alene på kødproduktion vil tallet altså være lavere, siger han.

Elbæk erkender fejl

Uffe Elbæk erkender over for Detektor, at han tager lodret fejl, når han omtaler rapportens resultater, som om de kun omhandler kødindustrien.

- Jeg er blevet klogere. Længere er den ikke, siger han.

Også i forhold til sammenligningen indrømmer Uffe Elbæk, at han har videregivet urigtige oplysninger. Han mener dog, at fejlen kan forklares med, at rapporten med de forkerte oplysninger ikke er blevet trukket tilbage af FAO, men stadig figurerer på organisationens hjemmeside.

- FN har ikke trukket rapporten tilbage, og det betyder, at det stadigvæk er den, rigtig mange referer til, siger han og fortsætter:

- Usikkerheden opstår i hvert fald i mit univers i, at den stadigvæk er derude, og afsenderen er FN. Jeg er jo ikke miljønørd, jeg er politiker. Og jeg må jo læne mig op af forskerne, som kommer med de her rapporter.

Forsker: Sammenligning skulle skabe opmærksomhed

Detektor har spurgt Henning Steinfeld, hvorfor rapporten indeholder sammenligningen mellem hysdyr og transport, når den nu er problematisk.

- Sammenligningen peger på, at husdyrsektoren bidrager til udledningen af drivhusgasser, som ikke dengang var anerkendt. Vi prøvede at skabe opmærksomhed omkring det emne.

- I rapporten er det en simplificering. Teknisk set ville man sige, at denne sammenligning burde ikke blive lavet, siger han.

Se mere om faktatjekket i Detektor i aften kl 21 på DR2.

Facebook
Twitter