Falske designerstole solgt som ægte hos Lauritz.com

Auktionshus afviser, at der er tale om snyd og kalder det "en fejl", at kunde har brugt tusindvis af kroner på falske Eames-stole.

Da Lise Hjorth fra København for et halvt års tid siden fandt seks gamle designerstole fra Charles og Ray Eames på auktionssiden Lauritz.com, blev hun meget begejstret.

Og begejstringen blev ikke mindre, da hun for 14.000 kroner blev stolenes nye ejer.

- Så tænkte jeg "wow, fantastisk." Jeg tænkte "Gud, hvor er jeg heldig," fortæller Lise Hjorth.

Men glæden blev kort. Da stolene dukkede op, var de ikke af den kvalitet, som Lise Hjorth havde forestillet sig. Stolene havde dårlig finish, glasfibersæderne virkede tynde, og stolene duftede "nye" til trods for, at modellen ikke har været produceret i mere end 20 år.

Ekspert: Det er kopier

Lise Hjorth henvendte sig til Kontant med sine bange anelser, og Jan Axelsen, butikschef i møbelbutikken Paustian, der forhandler Eames-stole, bekræftede formodningen.

- De er, som man kan se her, lavet med nogle skruer, som er meget for lange, fortæller han, da han sammen med Kontant gennemgår en af stolene.

- Pindene her er lavet sådan lidt på må og få. De er lidt skæve, og der, hvor de så ikke har kunnet komme til at passe, der har man så bare bøjet dem på plads, siger Jan Axelsen, der har stor erfaring i at spotte kopier.

Lauritz.com afviser snyd

Kontant har sammen med møbelekspert Gitte Ingemann fra Paustian i Aarhus besøgt Lauritz.coms showroom og lager i Kolding for at se på udvalget af Eames-stole.

- Jeg er slet ikke i tvivl. Det er kopistole, som står der, siger hun efter besøget.

Lauritz.com afviser dog, at auktionshuset forsøger at snyde sine kunder ved at sælge kopistole som ægte designervarer.

Administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm kalder det "en fejl", at Lise Hjorths stole er blevet solgt gennem auktionshuset. Hun forklarer, at man ikke har været i stand til at detektere, at de var kopier, og at kopivarer ikke er noget, auktionshuset ønsker at sælge.

- Det er imod vores etik, og det er imod det, vi tror på, siger hun til Kontant.

- Man skal kunne tro på Lauritz, man skal kunne tro på, at det, vi siger, er 100 procent korrekt. Det er også derfor, vi har vores 100 procent ægthedsgaranti. Så hvis vi tager fejl, så kan man altid få handlen tilbage og få sine penge tilbage, siger Mette Rode Sundstrøm.

Facebook
Twitter