Familiefar og selvstændig: Sådan hacker jeg min søvn

Mads Phikamphon står op midt om natten og arbejder i tre timer for at nå alt det, han vil.

Mads Phikamphon kalder selv sin søvnhacking for 'et sats', men mener at det giver så meget værdi i hverdagen, at det er den sundhedsmæssige risiko værd. (Foto: Privatfoto © DR Nyheder)

Klokken 22 lægger 38-årige Mads Phikamphon sig til at sove med sin kæreste.

Men det varer kun to en halv time.

For klokken halv et om natten står han op for at arbejde, mens kæresten og deres to børn sover videre.

Klokken tre går han i seng igen - og vågner så klokken seks sammen med resten af familien til en ny dag.

Det er søvnhacking, såkaldt polyfasisk søvn, og noget som søvneksperter advarer imod.

Fænomenet har vundet genklang hos flere danskere, der på nettet skriver om deres eksperimenter i jagten på at effektivisere deres tid.

Men for Mads Phikamphon, der også skriver om fænomenet på sin blog, er det uundværligt. Arbejdet i de sene nattetimer betyder nemlig, at han for eksempel kan hente sine børn tidligere:

- Jeg synes det er rart at have tid til alle de ting, jeg gerne vil og ikke hænge i en klokkestreng, som så mange andre familier gør.

Første to uger var rædselsfulde

Den selvstændige IT-konsulent og familiefar begyndte med at 'hacke' sin søvn for seks år siden, da han udover sit fuldtidsarbejde også fik sit første barn og startede eget firma.

De første to uger var rædselsfulde. For det er meget sværere at vænne sig til, end man lige regner med:

- Men de to uger er det hele værd i forhold til den værdi, det giver bagefter, siger han.

I begyndelsen af sin søvnhacking sov Mads Phikamphon kun to timer per nat. Men så lidt søvn kræver også, at man kan tage en lur på 20 minutter hver fjerde time - og det er svært at få til at hænge sammen med et socialt liv.

Ekspert: Hammeren falder

Flere eksperter advarer da også imod at eksperimentere med sin søvn.

Hvor mange har den opfattelse, at søvn er en passiv proces, hvor tiden kan bruges bedre i vågen tilstand, så er det en nødvendig proces, hvor vores hjerne og organsime bliver genopbygget, så vi kan fungere om dagen, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel. Han har i 25 år arbejdet med søvn.

- Jeg vil rejse et stort advarselsflag. Hammeren falder på et tidspunkt, det er bare et spørgsmål om tid, siger han.

Der er ikke foretaget nogen undersøgelser af folk, der eksperimenterer med polyfasisk søvn, men Mikael Rasmussen peger på, at mennesker, der generelt sover for lidt, risikerer at få hjertekarsygdomme, ringere immunforsvar, depression, diabetes 2 og generelt dårligere livskvalitet.

'Jeg ved godt, det er et sats'

38-årige Mads Phikamphon ved godt, at hans eksperimenter kan give bagslag, men han peger også på, at der er forskellige meninger om, hvorfor vi sover:

-Det er klart, at det er et sats, men jeg synes det giver så meget værdi i min hverdag, at det er risikoen værd, siger han.

Facebook
Twitter