Femern-bro 20 pct. dyrere end anslået

Femern-forbindelsen kan ende med at blive en tunnel i stedet for en bro. Inden der er taget et spadestik, er broen blevet 22 procent dyrere end ventet.

Prisen for en Femernbro er steget 7,5 millioner kroner, siden aftalen mellem Danmark og Tyskland blev indgået for to år siden. (© DR)

Siden Danmark og Tyskland for to år siden aftalte at etablere en fast forbindelse mellem de to lande, er prisen for en bro steget med ca. 7 en halv milliard kroner - godt 22 procent - inden det første spadestik er taget skriver Jyllands-Posten.

Tunnel dyrere end bro

Oprindeligt var prisen for den bro, politikerne foretrækker, 33 milliarder kroner, mens en tunnel blev sat til 41 milliarder.

Men nu vurderer Femern Bælt-forbindelsen, at de to forslag står næsten lige, hvad angår teknik, sikkerhed og økonomi.

Måske tunnel alligevel

Det får eksperter til at tro, at Femern-forbindelsen kan ende med at blive en tunnel.

- Jeg har forstået, at broen er blevet cirka 7 en halv milliard kroner dyrere end beregnet.

- Nogen har sagt, at hvis man skulle bygge broen til den oprindelige pris, havde det været nødvendigt at få kinesere til at bygge den, siger trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.

FacebookTwitter