Fibia-kunder utilfredse med abonnementsstigning: Det er at blive taget i en vis legemsdel

Det er et problem, hvis prisstigninger ikke fremgår tydeligt, siger Forbrugerombudsmanden.

Troels Brücker fik at sin internetudbyder et varslingsbrev om, at hans nuværende abonnement ville ophøre og erstattes af et nyt. Men det fremgik ikke tydeligt nok, at det nye abonnement var dyrere. (Foto: (C) DR Nyheder)

Det kom som noget af en overraskelse for Troels Brücker, der har sommerhus i Odsherred, da han åbnede en mail fra sin internetudbyder Fibia.

I mailen stod der, at hans nuværende abonnement ville ophøre og blive erstattet af et nyt, men hvad der ikke stod tydeligt nok, var ifølge Troels Brücker, at han nu skulle til at betale mere om måneden.

- Der står i mailen, at vores aftale bliver udfaset, og vi får et nyt abonnement. Vi er ikke blevet spurgt, det er ubegrundet, og det er uvarslet. Det synes jeg er bondefangeri, siger han.

I den nye aftale skulle Troels Brücker betale 60 kroner mere om måneden, der svarer til 720 kroner om året for en mindre opgradering. Det var han alt andet end tilfreds med, og han stoppede derfor samarbejdet med Fibia.

- Sådan noget synes jeg ikke, man skal finde sig i som almindelig forbruger. Jeg synes, det er ufattelig dårlig forretningsmoral, og jeg synes, det er synd for alle os, der bliver snydt. Det er at blive taget i en vis legemsdel.

Troels Brücker synes ikke, at hans tidligere internetudbyder varslede godt nok, at hans internet ville blive dyrere i en mail. (Foto: (C) DR Nyheder)

Ikke godt nok

Troels Brücker er ikke den eneste, der har fået mailen fra Fibia, hvor abonnementsskiftets højere pris ikke fremgår tydeligt nok. Det har alle hans naboer i området, hvor hans sommerhus ligger i Odsherred, også.

Og når selskaber som Fibia camouflerer prisstigninger, så er det langt fra i orden, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Det er jo ikke godt nok. Man er jo nødt til at skrive det klart og tydeligt, hvis det handler om en prisstigning. Så skriv det, så forbrugeren kan forholde sig til det, siger seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk og tilføjer.

- Faren er jo, at man som forbruger ikke dykker nærmere ned i, hvad det handler om, så man simpelthen overser ændringer.

Derfor opfordrer han alle forbrugere til at være ekstra opmærksomme på prisændringer hos deres tjenester.

- Et godt råd er altid at forholde sig kritisk til overskrifter og lignende, som umiddelbart ser fornuftige og positive ud. Læs altid det med småt.

Seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at camoufleret prisstigninger er i orden. (Foto: (C) DR Nyheder)

Skal stå klart og tydeligt

Det kan give rigtig god mening at læse det med småt eller være ekstra opmærksom på, om priserne på dit abonnement stiger.

Forbrugerombudsmanden har nemlig flere selskaber i kikkerten, der ikke har varslet deres kunder grundigt nok om prisstigninger, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Lige nu har de ikke nogen sager på Fibia.

- Vi har andre sager under behandling, som vedrører netop spørgsmålet om at varsle prisstigninger korrekt overfor forbrugerne. Det her er et generelt fokusområde for os, at forbrugerne skal kunne indgå abonnementsaftaler, uden aftalen ændrer sig dagen efter, siger hun.

Og når kunden skal til lommerne og betale mere om måneden, så skal det stå klart og tydeligt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

- Skriver de ikke tydeligt til forbrugeren, at nu ændrer de aftalen, og forbrugeren kan opsige aftalen, så er aftaleændringen ikke bindende for den pågældende forbruger, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortæller til DR Nyheder, at de har flere igangværende sager med selskaber, der camouflerer prisstigninger for forbrugerne. (Foto: (C) DR Nyheder)

Beklager camouflering af prisstigning

Internetudbyderen Fibia har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en mail til DR Nyheder, at Fibia beklager, at prisstigningen ikke stod tydeligt nok.

Vi skal beklage, at det ikke fremgår tydeligt af vores varslingsbrev, at der er tale om en prisstigning, samt at den tidligere pris ikke udtrykkeligt er nævnt. Vi har ingen intention om at vildlede vores kunder og henviser i brevet til supplerende kommunikation på web, hvor det fremgår, hvad prisen ændres fra, og hvad den bliver fremadrettet, skriver Fibias markedsdirektør, Brian Lønroth.

Han tilføjer, at elementer som markedsudviklingen med øgede omkostninger gennem de seneste år og ovenpå covid-19 perioden, hvor flere har øget deres internetforbrug og bruger muligheden for at arbejde hjemmefra, er skyld i abonnementsændringerne.

Gik til tasterne og fik nyt abonnement

Da Troels Brücker fik at vide, at hans nuværende abonnement ville ophøre, og der skulle kastes flere penge i et nyt, var det på tide at skifte selskab.

Men udover at skifte sin internetudbyder ud, så delte han også sine oplevelser med Fibia og abonnementsskiftet med andre.

- Jeg var meget sur, så jeg gjorde noget, jeg aldrig har gjort før. Jeg skrev en negativ anmeldelse på Trustpilot, og så gik jeg i krig med at få det ud på Facebook og dele det i grupper, jeg normalt ikke er medlem af. Så det er blevet delt med mange i Odsherred, siger han og fortsætter.

- Jeg ved, at rigtig mange har fulgt min anbefaling, men det er jo langtfra alle, der orker det. Og det er det, jeg synes, er fuldstændig urimeligt.