Finansforbundet kalder Nordeas fyringsplan for 'mærkelig' og 'uforståelig'

At fyre 6.000 medarbejdere vil bide Nordea i bagdelen, mener formand for Finansforbundet.

Finansforbundet mener, at Nordeas digitaliseringsplan er en utopi. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Scanpix)

Der er på nuværende tidspunkt ikke noget, der tyder på, at der er en teknologi i Nordea, som gør, at man kan smide 6.000 medarbejdere på porten inden for de næste fire år. Massefyringen har i stedet mere at gøre med, at man skal kunne betale større beløb til storbankens ejere.

Sådan lyder kritikken fra fagforeningen Finansforbundet, der repræsenterer tusindvis af medarbejdere i den finansielle sektor i Danmark, efter at storbanken i dag har fremlagt en milliardspareplan, som skal sænke omkostningerne.

Det betyder også, at op mod en femtedel af de mere end 30.000 nuværende konsulenter og ansatte skal til at se sig om efter et nyt job.

- Det er en mærkelig og uforståelig melding. Nordea har lavet ret store investeringer i it, og derfor har de et stort omkostningsniveau lige nu. Udfordringen er, at de tager de effekter af den investering på et tidspunkt, hvor de ikke helt ved, hvad der kommer ud af dem. Og 6.000 medarbejdere er satme mange at skære væk, siger formand i Finansforbundet, Kent Petersen.

Teknologien er ikke udviklet nok

Nordeas topchef, Casper van Koskull, sagde tidligere i dag på et pressemøde, at Nordea vil afskedige 4.000 ansatte og 2.000 konsulenter fra den nuværende medarbejderstab de næste tre til fire år.

Det skyldes blandt andet, at Nordea har introduceret robotteknologi, der fremadrettet vil kunne besvare nogle af kundernes henvendelser. I september introducerede de en chatbot, der indtil videre har svaret på 10.000 spørgsmål fra kunderne.

Ifølge Kent Petersen er Finansforbundet helt med på, at ny teknologi og digitalisering kommer til at forandre den måde, man driver virksomhed på. Men at implementere det i løbet er tre til fire år er urealistisk, mener formanden.

- Vi mener ikke, at der noget som helst, der indikerer, at Nordea er så langt fremme, at de kan undvære 6.000 medarbejdere inden for fire år, siger han.

Hvad præcist bygger du den påstand på?

- Den robotteknologi og software, man har i øjeblikket, er primært baseret på spørgsmål-svar. Det er ikke den store revolutionerende tilgang. Den dag, hvor vi har softwareteknologi, der kan gå i dialog med kunderne, så er det en anden sag. Jeg kan simpelthen ikke se, at der er en teknologi, som gør, at man kan gennemføre den her besparelse, siger han.

Hvis du har ret i, at Nordea ikke vil have teknologien klar til tiden, hvad vurderer du så, at fyringerne vil få af konsekvenser for kunderne?

- Når man ser på kundetilfredsheden, så er det tydeligt, at den halter hos de banker, som har skåret helt ind til benet kontra de banker, som ekspanderer og åbner filialer og ikke fyrer. Den her fyringsrunde vil ikke gøre det bedre, siger Kent Petersen fra Finansforbundet.

Nordea: Vi skal være mere konkurrencedygtige

Det vides endnu ikke, hvor mange danske Nordea-medarbejdere, der kommer til at være blandt de 6.000, som må se sig om efter nyt job i løbet af de kommende tre til fire år.

Nordeas landechef i Danmark, Frank Vang-Jensen, forsikrer dog, at der ikke er nogle specifikke lande, som bliver særlig hårdt ramt.

- Det er en bred påvirkning. Vi har ikke nogen forventninger om, at det særligt kommer til at ramme specifikke lande eller forretningsområder. Så vi kan ikke sige, hvordan det kommer til at påvirke danske medarbejdere.

I har stadig et kvartalsoverkud på mere end én milliard euro, hvordan hænger det sammen med, at I så fyrer 6.000 medarbejdere?

- Det er en transformation af banken til at være relevant og konkurrencedygtig i fremtiden. Det er helt tydeligt, at de store investeringer, vi har gjort, har løftet vores omkostninger til et højere niveau. De omkostninger skal vi have ned, og så handler det om at skabe en bank, der på lang sigt er konkurrencedygtig i forhold til kundernes forventninger og effektivitet.

Hvordan kan man få flere kunder og bedre kundetilfredshed, når man samtidigt bliver færre medarbejdere?

- Hvis du skal have tilfredse kunder, så er du nødt til at være effektiv. Ved at være effektiv har du en konkurrencefordel og et godt udgangspunkt for at efterkomme dine kunders behov. Det handler nemlig om at møde kunderne på den måde, som vi forventer deres behov udvikler sig. Det vil sige meget større tilgængelighed, og de skal kunne få fat i os både morgner, aftener og weekender.

Facebook
Twitter