Flere droner ved danske lufthavne vækker bekymring

Droner ved lufthavne kan betyde ulykker og koste luftfarten mange penge. To droner kostede SAS "flere hundredetusinder" kroner.

To droner på afveje lukkede i juni lufthavnen i Oslo, hvilket betød, at flere fly måtte omdirigeres. (Foto: Niels Ahlmann Olesen (arkivfoto) © Scanpix)

De danske lufthavne oplever for hvert år, at flere og flere droner flyver ind over deres luftrum, selv om det er forbudt.

Antallet af hændelser er stadig i den lave ende, men stigningen får alligevel Center for Luftfart under Trafikstyrelsen til at løfte pegefingeren.

- Den største frygt er, at et af selskaberne bliver forsinket, for det tager tid og koster en masse penge, siger Michael Dela, kontorchef i Center for Luftfart.

- Eller at et fly bliver ramt et sted for eksempel i en motor, siger han.

Der findes ikke viden om, hvor farligt det er, hvis et fly bliver ramt af en drone. Men i Ingeniørforeningens flyvetekniske selskab understreger talsmand Paul Harrison, at en drone højst sandsynligt ikke medfører, at et fly styrter ned. Alligevel anser han det for alvorligt, når droneejere ikke overholder afstandene til lufthavnene.

- En flyulykke sker ikke, fordi et enkelt sikkerhedselement brister. Flyulykker sker fordi mange elementer af uheldige omstændigheder brister. Og derfor er det vigtigt, at droneoperatører flyver efter de gældende regler, for de er et element i sikkerheden, siger han.

To droner lukkede Oslo Lufthavn

Tal fra Center for Luftfart viser, at fire droner i 2015 kom for tæt på en lufthavn, mens det i 2017 var steget til 10 gange. I år er der indtil videre registreret syv hændelser.

I Norge måtte myndighederne i juni lukke Oslo Lufthavn ned ad to omgange, da to droner kom for tæt på luftrummet. Det betød blandt andet en stor ekstraregning for SAS, som fik seks fly omdirigeret til andre lufthavne. Tusindvis af passagerer blev forsinket, og lufthavnen kæmpede med forsinkelserne resten af dagen.

- Vi har estimeret, at det kostede os flere hundrede tusinde kroner, siger informationschef i SAS, Knut Morten Johansen.

Hos Naviair, der styrer lufttrafikken i Danmark, har man endnu ikke oplevet at måtte lukke en lufthavn på grund af en drone. Alligevel tager man droner ved lufthavnene meget alvorligt. Så snart der kommer en melding om en drone, bliver alle tilgængelige oplysninger om positionen, flyvehøjden, størrelsen og flyveretningen noteret og sendt rundt til alle fly i nærheden.

- Og samtidig kontakter vi politiet, fordi det er jo deres opgave at prøve at finde den droneoperatør og få stoppet den farlige flyvning, siger Bo Pedersen, der er kommunikationsdirektør hos Naviair.

Flere anskaffer sig en drone

Regler for hvor tæt en drone må flyve på en lufthavn er ellers klare. Afstanden til offentlige flyvepladser skal være mindst fem kilometer og til militære flyvestationer mindst otte kilometer.

Ifølge Center for Luftfart under Trafikstyrelsen har man ikke undersøgt, hvorfor antallet af droner for tæt på lufthavne stiger, men deres bud lyder, at dronepiloterne enten ikke sætter sig godt nok ind i de gældende regler eller simpelthen er ligeglade.

Dertil kommer, at antallet af danskere, der anskaffer sig en drone, er i stor vækst. I løbet af det sidste år er antallet af registreringer tredoblet fra 3.040 registreringer i august sidste år til til 9.087 i år.

- Vores budskab er, at hvis du skal flyve med droner, så skal du vide hvilke regler der gælder, siger kontorchef Michael Dela, der henviser til siden droneregler.dk, hvor man kan sætte sig ind i de gældende droneregler.

Facebook
Twitter