Flere elever holder fri uden for skoleferien

Hver sjette skoleelev har haft fri uden for skoleferierne gennem de seneste år, viser en rundspørge.

Når eleverne holder fri uden for skoleferien risikerer de at gå glip af noget både fagligt og socialt, mener skolelederne. (© dr)

Det er blevet mere populært at give sine børn ekstraordinært fri uden for skoleferierne.

Det viser en ny rundspørge, som DR Nyheder har sendt ud til landets skoleledere, hvor 83 skoler fordelt over hele landet har svaret.

Faktisk har hver sjette skoleelev på de 83 skoler haft ekstraordinært fri i mere end to sammenhængende skoledage dette skoleår, og det tal bekymrer skolelederne.

- Vi ved fra undersøgelser, at det er vigtigt, at børnene går i skole og får kontinuitet i undervisningen, siger Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen.

Ifølge ham går børnene både glip af noget socialt og fagligt, hvis de er væk uden for skolernes ferier. Og selv om børnene så får en sjov og givende ferie med forældrene, er det børnene selv, der i sidste ende kommer til at betale prisen, forklarer han.

- Som forældre skal man huske, at hvis man tager eleverne ud, så er de selv ansvarlige for at lære børnene det, de mangler. Og det kan jo være svært, hvis det er noget med ligninger eller svær tysk grammatik, og der kommer man til at efterlade eleverne i et vakuum, siger Claus Hjortdal.

En stigende tendens på flere skoler

I rundspørgen svarer 35 af de 83 skoleledere, at der hos dem gennem det seneste år er sket en stigning i antallet af elever, som får ekstraordinært fri.

- Tidligere kunne jeg godt holde fast i de gamle dyder - at det var vigtigt at komme hver dag på sin skole, ligesom det er vigtigt at passe et arbejde, siger Peter Stennicke, der er en af de skoleledere, som oplever, at det er blevet mere populært at holde fri uden for skoleferierne.

- Gennem årene har jeg set, at forældre arbejder hårdere på arbejdsmarkedet og måske er mere stressede og har mere brug for at kompensere ved at give deres børn nogle dage sammen med sig, fortsætter Peter Stennicke, der er skoleleder på Heibergskolen på Østerbro i København.

Elev: Det er nogle gange irriterende

Også eleverne På Heibergskolen oplever, at de ekstra fridage fylder meget - selvom de af og til også selv får ekstra fri.

- Det er nogle gange ret irriterende, siger Jacob Halvdan Trier, der går i 8. klasse på skolen.

- Hvis man er i gruppearbejde især. Nogle gange er det også, hvis de så ikke er i skole, så ved man ikke hvor de er henne. Det fylder helt klart ret meget, fortsætter han.

Jacob Halvdan Trier går i 8. klasse og synes, at det er lidt irriterende, når eleverne holder fri uden for skoleferien. (© dr)

For lærerne er det også ofte en udfordring, lyder det fra skolelederen Peter Stennicke

- De (eleverne, der tager fri red.) mangler i det gruppearbejde, som de laver med kammeraterne. De mangler ved fremlæggelserne, og de mangler for eksempel ved klassen, der laver et teaterstykke. Så mangler der lige pludselig to skuespillere, siger han.

To former for fravær

På Heibergskolen oplever man to forskellige typer fravær. Det ene er det længerevarende fravær, hvor børnene tager fri for, at familien kan tage på en rejse sammen.

Den anden type fravær kalder Peter Stennicke for klatfravær – og det er den, han især ser som problematisk.

- Det er når elever bliver bedt fri for eksempel en dag, fordi mormor er kommet til byen, og de skal i Tivoli. Vi har også fået børn, der er blevet bedt fri, fordi de skulle på indkøb med deres forældre, og det lige var den dag, de havde tid til det, siger han.

- Og det synes vi virkelig er ærgerligt, for det forhindrer vores arbejde på mange måder.

Skole og forældre: Skolerne bør indrette sig

Men selv om eleverne risikerer at gå glip af noget både fagligt og socialt, så kan det også give børnene noget positivt at have fri og for eksempel være på ferie med forældrene, mener Mette With Hagensen, der er landsformand for foreningen Skole og Forældre.

- Det gode for familien er jo, at man får den fleksibilitet at kunne tage af sted på ferie, når det passer ind i familiens rytme, samtidig med at børnene får nogle oplevelser sammen med familien, som jo også er med til både at lære børnene noget og danne dem, siger hun.

Hun anerkender problemerne ved de mange ekstra feriedage uden for skoleferierne, men hun mener samtidig også at skolen må indrette sig på et samfund under forandring.

- Arbejdsmarkedet er fleksibelt. Det gælder også for personalet på skolen, og derfor bliver vi også nødt til at indrette skolen efter den nye måde at holde ferie på, som er kommet over de sidste 10-15 år, siger hun.

Facebook
Twitter