Flere sager om ulovlig kopiering af digitale studiebøger ender i retten: Kan have store konsekvenser for både forfattere og studerende

Der skal en kulturændring til på uddannelsesinstitutionerne for at stoppe problemet, mener undervisningsforlagene.

Problemet med piratkopiering af digitale lærebøger er stigende, siger RettighedsAlliance, der har anmeldt flere studerende til Bagmandspolitiet. (Foto: Grafik: Søren Winther Nørbæk © DR)

I dag var der retsmøde i Aarhus i en sag om ulovlig kopiering af digitale lærebøger.

Her er en 27-årig kvinde sigtet for at have videresolgt mindst 38 digitale kopier af lærebøger i mere end 100 handler på sider som DBA og GulogGratis for næsten 10.000 kroner.

I sidste ende kan det ende med både betinget fængsel, erstatningskrav og en plet på straffeattesten. Der forventes dom i sagen om en uge.

De seneste par år har der været flere lignende sager, og der er flere retsmøder i kalenderen på området, for problemet er stigende, siger Maria Fredenslund, der er direktør for RettighedsAlliancen, som har anmeldt kvinden til SØIK - bedre kendt som Bagmandspolitiet.

- Piratkopiering er desværre et meget omfattende problem. Digitalisering er bestemt en stor årsagsforklaring, og det er et problem, der er i vækst.

RettighedsAlliancen repræsenterer som interesseorganisation flere end 100.000 danske rettighedshavere inden for alt fra film og musik til litteratur.

Også hos Bagmandspolitiet ser man digitalisering som en af årsagerne til, at der er flere sager på vej i retten.

- Der er ingen tvivl om, at digitaliseringen de seneste ti år har åbnet en masse muligheder for at kopiere ulovligt, hvilket er let at gøre, så rettighedshaverne i sidste ende ikke får deres indtjening, siger specialanklager Dorte Køhler Frandsen, der er juridisk leder af afdeling for IPR-kriminalitet - lovovertrædelser af immaterielle rettigheder.

Store konsekvenser

Epinion lavede i november måned en undersøgelse for RettighedsAlliancen om problemet med piratkopiering af digitale lærebøger.

Den viste, at blandt næsten 600 studerende, der bruger digitale bøger på videregående uddannelser, har halvdelen af dem mindst én gang prøvet at anskaffe en digital bog ulovligt.

Og det har konsekvenser, når forfatterne bag bøgerne ikke bliver betalt, fortæller Maria Fredenslund.

- Det har jo konsekvenser for dem, der står bag at lave og producere og være forfattere til de her bøger. Men det har jo også konsekvenser for de muligheder, der er for at lave bøger i fremtiden. Og dermed også for vores viden og i sidste ende for innovationen.

Den ulovlige piratkopiering kan ske på flere forskellige måder. Der er både studerende, som kopierer alle sider i en fysisk bog, hvorefter man scanner den ind, så det bliver til en PDF, der bliver delt eller solgt.

Et eksempel kunne også være en studerende med læsevanskeligheder, der gør, at materialet er tilgængeligt som PDF på Nota, der er en side for personer med læsehandikap. Herefter bliver filen enten delt eller solgt.

Her er et eksempel på en annonce for ulovligt salg af læremidler. (© PRIVATFOTO)

Et menneske bag

Hos Danske Undervisningsforlag ser man også med stor alvor på problemet. Når man deler læremidler ulovligt, så gør det, at fødekæden i sidste ende ikke hænger sammen, siger Tawa Adetunji, der er sekretariatschef i Danske Undervisningsforlag.

- Der er et menneske, der skal udvikle produktet og få det formidlet på en god, spændende og kvalificeret måde. Der skal et forlag til at udgive det og tilbyde det til uddannelsesinstitutionerne. Det er ikke gratis, og derfor er det et kæmpe problem.

- Fra et menneskeligt perspektiv må det være grotesk at have brugt timer og timer på at udvikle et læremiddel og så finde ud af, at de studerende, man underviser, bare har delt ens bog.

Danske Undervisningsforlag anerkender, at læremidler langt fra er gratis, men det gør det langt fra legitimt at dele eller bruge piratkopierede læremidler, mener Tawa Adetunji.

- Det er ulovligt, og det gør det ikke mindre ulovligt, at det er en fil, man deler.

I disse uger er der studiestart på landets videregående uddannelser. Her er det på Aalborg Universitet, hvor studerende er samlet på Honnørkajen i Aalborg til fælles morgenmad. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Universiteterne skal tage ansvar

Det helt store spørgsmål er så, hvordan man får stoppet den ulovlige piratkopiering, der langt fra kun er et problem, når det gælder læremidler.

RettighedsAlliancen og Danske Undervisningsforlag er enige om, at uddannelsesinstitutionerne skal tage endnu mere ansvar på området.

Ifølge Tawa Adetunji viser Epinions-undersøgelsen nemlig også, at størstedelen af de adspurgte studerende udemærket godt ved, at salg og deling af digitale studiebøger er ulovligt.

- Hovedproblemet og kernen er, at der er en accept omkring det. Uddannelsesinstitutionerne skal meget gerne gå forrest og undersøttte en kulturændring, siger hun.

Helt konkret ser RettighedsAlliancen og Danske Undervisningsforlag gerne, at uddannelserne lavede klare regler i ordensreglementer og gjorde det klart over for både studerende, tutorer og vejledere, at det ikke kun er uacceptabelt, men også ulovligt.

Hos Danske Universiteter understreger direktør Jesper Langergaard, at universiteterne allerede oplyser om, at det er ulovligt at dele materiale uden at have rettigheder til det, og hvordan man lovligt får adgang til det.

Jesper Langergaard kan ikke genkende billedet af, at det skulle være accepteret på universiterne.

- Universiteterne oplyser om, at det er ulovligt, men vi kommer ikke til at føre tilsyn med studerendes private harddiske eller agere politimyndighed, siger han.

Facebook
Twitter