Flysikkerhed, medvind og mindre brændstof: 75 satellitter skal overvåge flytrafik

Det første globalt dækkende overvågningssystem for flytrafik er sat i kredsløb omkring jorden.

Verdens første globale overvågningssystem for fly er nu stort set på plads og kan efter planen tages i brug i løbet af 2019.

De sidste ti af i alt 75 satelitter er netop sendt i kredsløb om jorden, hvor de tilsammen udgør det første globalt dækkende overvågningssystem for flytrafik.

Det betyder, at alle fly med såkaldte ADS-B signaler fremover vil være konstant overvåget i luftrummet og give præcise angivelser af et flys position, uanset hvor over kloden de flyver.

Systemet tages efter planen i brug senere i år og vil medføre store fremskridt for luftfarten, både når det gælder flyvesikkerhed, effektiv trafikafvikling, brændstofbesparelser og miljøforbedringer.

Det fortæller, Bo Pedersen, som er kommunikationsdirektør hos danske Naviair, som er en af de seks ejere af satellitsystemet Aireon. Som partner i projektet har Naviair medvirket med viden om lufttrafikstyring.

- Det vigtigste ved det her system er, at man får mulighed for at pakke flyene tæt, så alle fly fremover kan få den optimale flyvehøjde og rute, siger Bo Pedersen.

Mindre udledning af CO2

Alene for flytrafikken over Atlanterhavet er det beregnet, at det nye system her vil spare luftfarten for brændstofudgifter på knap én milliard kroner årligt.

Den store besparelse på brændstof er også positivt for miljøet i form af mindre udledning af drivhusgasser.

- Hvis der er meget medvind, så kan man sørge for, at flyene bliver placeret med mest mulig medvind, så de kan flyve så hurtigt som muligt og spare tid og brændstof, siger Bo Pedersen.

Større sikkerhed og 'umuligt at forsvinde'

Indtil nu har flytrafikken kun været overvåget fra systemer på jorden, blandt andet radarer. Det nuværende system er på grund af rækkevidden kun i stand til at dække omkring 30 procent af jordkloden.

- På de resterende 70 procent kan flyveledelsen ikke se flyene på deres udstyr, siger Bo Pedersen.

Det fungerer derfor sådan, at piloterne melder tilbage et par gange i timen, hvor de befinder sig, hvis de flyver uden for rækkevidden af flyvelederens systemer.

- I mellemtiden beror det på en beregning, så hvis det pludselig ændrer kurs eller højde, så kan det være et helt andet sted, end flyveledelsen forestiller sig, siger Bo Pedersen og understreger, at det nye system betyder, at hvis et fly taber forbindelsen eller slukker for den såkaldte transponder, vil flyveledelsen vide det med få sekunders mellemrum.

- De vil omgående være i stand til at notere position, højde, fart. Så man ved præcist, hvor flyet er og kan sætte ind med en eftersøgning, siger Bo Pedersen.

Det betyder blandt andet, at det fremover vil være nærmest umuligt for trafikfly at forsvinde sporløst, som det var tilfældet med det malaysiske passagerfly MH370, som forsvandt på vej fra Kuala Lumpur til Beijing i 2014.

- Det (malaysiske fly red.) kan være fløjet 400-500 kilometer i en hvilken som helst retning i mellemtiden. Nu vil man indenfor få minutter kunne kontakte flyet og høre, hvad der er galt eller i værste tilfælde sætte en efterlysning i gang med det samme, siger kommunikationsdirektøren i Naviair.

Facebook
Twitter