Det er et krav fra Nato til det danske Forsvar, at Flyvevåbnet kan stille med fem EH101-helikoptere til transport af soldater og gods.
Dét krav er Danmark nu ude af stand til at leve op til, siger generalmajor Jan Dam, chef for Flyvevåbnet, til DR.
- Flyvevåbnet råder ikke over et tilstrækkeligt antal operative EH101-helikoptere. Og derfor har vi ikke det rigtige antal flyvetimer til, at vi kan understøtte vores samlede operative opgaver. Det er en problemstilling, som har eksisteret igennem en årrække, siger han.
Helikopteren var blandt andet på mission med troppetransport i Afghanistan i 2014 og 2015 og i Mali i 2020.
Som forsvarsmediet Olfi fredag kunne fortælle, så mangler der reservedele til helikopterne, der også går under navnet Merlin, der også er ved at være gamle.
Derfor er der ikke nok helikoptere klar til både at kunne lave redningsopgaver 24 timer i døgnet 365 dage om året og samtidig være klar til at fragte gods og tropper rundt hos eskadrille 722.
Derfor har Jan Dam måttet prioritere redningsopgaven over vores løfte til Nato.
- Udfordringen er blevet så stor, at jeg har været nødt til at prioritere i opgaven. Jeg været nødt til at prioritere redningsopgaven, fordi det er en samfundsopgave, vi står med hver eneste dag, siger han.
Nato har en række styrkemål til det danske forsvar. Det er evner og kapaciteter, som forsvarsalliancen forventer, at Danmark kan løse, hvis det bliver nødvendigt.
Næste år får Danmark officielt tildelt nye styrkemål, som forsvarsminister Troels Lund Poulsen forventer at blive så dyre at leve op til, at Forsvaret skal have flere nye milliarder, end de knap 200 milliarder, der er på vej frem mod 2033.
Kun akkurat helikoptere nok til redningsopgaver
Når Jan Dam siger, at der løses redningsopgaver med helikopterne nærmest hver dag, er det nok ikke helt at tage munden for fuld.
Eskadrille 722 hjælper nemlig med redningsopgaver til søs, eftersøgning både til lands og til vands og patienttransporter.
Det er altså en nøgleopgave for samfundet, som helikopterne og besætningen har. Men standen på Merlin-helikopterne er tilsyneladende så ringe, at den opgave kun akkurat kan løses i øjeblikket, siger Jan Dam.
- Jeg har kun lige helikoptere nok til at opretholde de tre redningshelikopterstationer, vi har, siger han.
- Årsagen er en kombination af, at flyene er meget vedligeholdelsestunge og at reservedelene, man skal bruge, ikke er til stede til tiden. For mig betyder det, at jeg ikke har ret mange helikoptere at flyve i, siger generalmajor Jan Dam.
Jan Dam er endnu ikke der, hvor han direkte vil anbefale forsvarsforligskredsen og Forsvarets øvrige ledelse at overveje at skaffe nye helikoptere.
Men han minder om, at det er værd at overveje, hvad der skal ske med Forsvarets EH101-helikoptere.
- Ja, for det er en dyr helikopter, og for os er den jo ved at være gammel. Jo ældre en flytype bliver, jo mere vedligeholdelseskrævende bliver den. Så det er værd at overveje, om vi har den rigtige plan for den helikopters livscyklus, siger Jan Dam og understreger, at det er forsvarsforligskredsen og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI), der skal træffe eventuelle beslutninger om nye helikoptere.
Uklart, hvornår Nato-krav kan imødekommes
For de ansatte i Flyvevåbnet, som har arbejdet med taktisk troppetransport i eskadrille 722, betyder beslutningen fra Flyvevåbnets chef, at de ikke længere skal træne og øve sig i den disciplin.
Og det er ikke i næste måned, at Forsvaret igen kan sige til Nato, at de kan løse opgaver med troppetransport, erkender Jan Dam.
- Vi har fået at vide, at det ikke er lige rundt om hjørnet. Så derfor så tør jeg ikke sætte måneder eller år på det. Men det er langt nok ude til, at jeg nu har taget beslutningen om, at vi er nødt til at fokusere på redningsopgaven i stedet for den taktiske troppetransportopgave, siger generalmajoren.
Men det er ikke, fordi opgaven ikke er vigtig for Flyvevåbnet, at den ikke bliver løst.
Hvor vigtigt er opgaven med taktisk troppetransport for Flyvevåbnet og det danske forsvar?
- Det er en opgave, vi tager alvorligt. Det er jo en opgave, hvor vi har tilmeldt nogle beredskaber til Nato, så derfor vil vi jo rigtig gerne kunne løse den. Og det er jo også en opgave, som jeg har ambitioner om, at vi skal kunne løse i fremtiden. Så det er vigtigt.
Eskadrille 722 har hjemme på Helicopter Wing i Karup mellem Herning og Viborg.