Fødevaresikkerhed: Uvidenhed straffes med store bøder

Virksomheder får store bøder, når de ikke fjerner risikabel mad hurtigt nok. Mange bøder skyldes, at virksomhederne snubler i procedurer, og at ansatte mangler viden, oplever Fødevarestyrelsen.

Når virksomheder får kæmpebøder af Fødevarestyrelsen skyldes det som regel, at de blive ved med at sælge mad, der i værste fald kan gøre folk syge. Kigger man på de 25 virksomheder, der har fået de største bøder af Fødevarestyrelsen, har 24 begået fejl, når varer skulle trækkes tilbage. (Foto: Mads Rafte Hein © DR)

De virksomheder som har fået landets største bøder for dårlig fødevaresikkerhed, mener i flere tilfælde ikke, at de har gjort det mindste galt.

- Det er dybt uretfærdigt. Vi føler os chikaneret, siger Bjarne Nykjær, indkøbschef i Full House A/S højlydt. Virksomheden fik 80.000 kroner i bøde, fordi en medarbejder var taget på ferie, og ingen andre reagerede på vigtig post. Posten viste, at Full House skulle trække røget skinke i skiver, kalkunbryst og pastrami tilbage.

Brevet blev modtaget 14. august, men først den 20. august bliver kunderne informeret.

Full House mener, at de har trukket varerne hurtigt tilbage. Fødevarestyrelsen er uenig – og det er fødevaremyndighederne i flere sager. Ud af de 25 største bøder Fødevarestyrelsen har givet, skyldes flere, at varer ikke trækkes hurtigt tilbage.

- Når der er fødevarer, som kan være farlige, skal de trækkes tilbage straks. Nogle gange bliver vi spurgt, om straks kan være i morgen? Men nej. Straks er straks, siger fødevarechef Bjørn Wirlander.

Ingen fortæller om farlige fødevarer

Ud over at virksomhederne ikke trækker fødevarer hurtigt nok tilbage, er der to ting mere, der ofte går galt i de store bødesager:

1. Virksomhederne får ikke fortalt videre til kunder eller forbrugere, at varen hurtigt skal kasseres. Det betyder, at potentielt farlige varer ikke bliver trukket tilbage i hele kæden af handlende.

2. Fødevarestyrelsen bliver ikke altid informeret korrekt. Det betyder, at de ikke har mulighed for at kontrollere, at varen bliver sendt retur.

Det viser en gennemgang af de 25 største bøder, Fødevarestyrelsen har givet for nylig, som DR´s Undersøgende Databaseredaktion har foretaget.

- Det er ikke nødvendigvis, fordi virksomhederne har en dårlig vilje og bryder reglerne forsætlig. Det drejer sig også om, at nogle mangler en procedure, der sikrer, at man kommer ind i krogene. Eller at den medarbejder, der har vagten på lige det tidspunkt ikke er ordentligt informeret, mener fødevarechef Bjørn Wirlander.

Han peger på, at det er vigtigt, at alle medarbejdere er godt klædt på, og at virksomheds organisation og procedurer opfanger problemer med fødevarer, så farlige varer ikke kommer ud til forbrugerne.

Facebook
Twitter