Først fik Grethe blodprop i coronaventetid – så glemte hospitalet at rådgive om erstatning

Patienterstatningen frygter, at mange patienter er gået glip af erstatninger.

- Det var først, da P1 Morgens journalist tog kontakt, jeg blev opmærksom på at søge erstatning godt opfordret af min datter, fortæller 65-årige Grethe Huth. (Foto: (Privat foto) Grethe Huth)

Ikke nok med at Grethe Huth fik en blodprop, efter at Odense Universitetshospital (OUH) afviste at undersøge hendes tiltagende hjertekramper i tide, fordi man skulle gøre sig klar til coronapatienter. Men hospitalet undlod også at informere hende om, at hun kan have ret til erstatning.

Det får nu Patienterstatningen til at gå i gang med en særlig oplysningsindsats for at informere læger og sundhedspersonale om, at de har pligt til at oplyse patienterne om mulighed for at få erstatning, hvis de skulle have haft behandling og er blevet afvist.

Oplysningskampagnen er blevet sat i gang, efter at flere politikere har ytret bekymring om, at patienterne ikke ved, at de har ret til erstatning i forbindelse med coronalockdown.

Direktør beklagede fejl

Men hospitalet kunne ikke tage hende ind med det samme, fordi man rustede sig til covidpatienter. Hospitalsdirektøren beklagede i P1 Morgen fejlen overfor Grethe Huth.

Men ifølge Patienterstatningen kan andre have været udsat for det samme som Grethe Huth, og alle disse patienter kan have ret til erstatning. Patienterstatningen behandler sager, hvor patienter har fået skader på grund af fejlbehandling, og her undrer man sig over Grethes forløb.

- Det lader til, at Grethe ikke er blevet informeret om, at hun kan have ret til erstatning, Og det har hospitalet eller hendes læge ifølge loven pligt til at informere hende om, siger direktør Karen-Inger Bast.

Karen-Inger Bast, direktør i Patienterstatningen.

Grethe Huth er ikke blevet informeret af hospitalet, fortæller hun.

- Jeg har intet hørt fra hospitalet. Det var først, da P1 Morgens journalist tog kontakt, jeg blev opmærksom på at søge erstatning godt opfordret af min datter.

Hospitalets lægelige direktør, Bjarne Dahler-Eriksen, ønsker ikke at stille op til interview og forklare, hvorfor Grethe ikke er blevet oplyst om hendes mulighed for erstatning, men bekræfter forløbet i en mail.

- Så vidt vi kan konstatere, har Grethe ikke modtaget erstatningsvejledning fra OUH. Jeg vil opfordre Grethe til at klage til Styrelsen for Patientklager over den manglende erstatningsvejledning. Og vi hjælper hende gerne med at foretage en anmeldelse til Patienterstatningen, hvis hun ønsker det.

Frygter stort mørketal

Det har ikke været muligt at finde ud af, hvor mange patienter der har fået skader i den forlængede ventetid under nedlukningen og som heller ikke bliver informeret om deres erstatningsmuligheder.

Men hos Patienterstatningen er man ikke i tvivl om, at der findes et mørketal.

- Vi er bekymrede for, om der kan være flere patienter som Grethe derude. Problemet er jo, at de ikke bliver registreret, så vi får kun kendskab til dem, når de tilfældigvis kommer i pressen, og det er et rigtigt stort problem, for de risikerer at gå glip af en eventuel erstatning, der kan hjælpe dem videre i tilværelsen, siger Karen-Inger Bast.

Mistanken går blandt andet på, at flere læger har henvendt sig til Patienterstatningen om problemet.

- De fortæller, at der er nogen forvirring om det her ude på sygehusene. Både i forbindelse med covid-patienter, der kan være berettiget til erstatning, men også patienter, der skulle have haft behandling for en anden sygdom, som de ikke har fået i tide på grund af nedlukningen, siger Karen-Inger Bast.

Patienterstatningen er nu i gang med at forberede en oplysningsindsats målrettet læger og sundhedspersonale både ude i praksis, i hospitalsregi og i kommunerne om, at man har pligt til at informere om erstatning. Og de opfordrer patienter til at henvende sig, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har ret til erstatning.

Og på OUH tager man imod al den vejledning, Patienterstatningen kan give, lyder det fra lægelig direktør Bjarne Dahler-Eriksen i en mail.

­- Patienterstatningsreglerne er komplicerede. Derfor tager vi gerne imod vejledning fra Patienterstatningen, hvis de vurderer, at vi på sygehusene bør give samtlige covid-udsatte patienter erstatningsvejledning eller mener, at der er behov for at følge ekstraordinært op på deres helbredstilstand.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk