Folkeskolen Forfra: Sådan gik det DRs klasse efter et år

Dokumentarserien Folkeskolen Forfra følger 8.K gennem første skoleår med folkeskolereformen. Se hvordan det gik.

Lange skoledage, lektiehjælp, mindre motion, mindre feedback, målstyret undervisning og temaer i stedet for timer - det er nogle af de oplevelser, 8.K sidste skoleår fik med første år af folkeskolereformen. Se tredje afsnit af dokumentarserien "Folkeskolen Forfra" i aften 20.45 på DR1. (© dr)

Gennem tre udsendelser har DR-dokumentaren Folkeskolen - Forfra fulgt 8.k fra Sofiendalskolen i Aalborg gennem det det første år med den omdiskuterede folkeskolereform.

I sidste program, der sendes i aften kl. 20.45 på DR1, er det tid til at gøre status. Her er seks af de ting, som reformen gjorde til hverdag i 8.k:

Lange skoledage

Med folkeskolereformen er skoledagene blevet længere for eleverne. I 7.-9. klasse skal eleverne nu i skole 35 timer om ugen. I 8.K blev mange elever trætte og ukoncentrerede sidst på dagen.

Lektiecafé

I 8. Ks lektiecafeer var der for få lærer til for mange elever – og mere end halvdelen af eleverne droppede lektiecaféen og tog i stedet hjem. Fra i år er lektiecaféerne dog blevet obligatoriske for eleverne.

Motion og bevægelse

Med reformen skulle eleverne i den danske folkeskole have mere motion og bevægelse i undervisningen – men i 8. K på Sofiendalskolen gik det lige modsat: De bevægede sig mindre end før.

Forberedelse og feedback

Med folkeskolereformen skal lærerne bruge mere tid på at undervise. I Aalborg følte Vivian ikke, at hun havde tid nok til forberedelse - og 8.K fik færre skriftlige opgaver og mindre feedback. Der gik eksempelvis tre måneder før de alle sammen fik svar på den første skriftlige opgave.

Målstyret læring

En dele af folkeskolereformen hedder læringsmål-styret undervisning. Det betyder kort sagt, at eleverne på forhånd får at vide, hvad de skal lære - og undervejs og til slut finder ud af, hvor langt de er nået i forhold til målet. Det arbejdede de meget med på Sofiendalskolen, på klasseniveau. Læreren Vivian skulle altså endnu ikke lave mål for eleverne individuelt - men det arbejder flere andre kommuner med.

Temaer og udgående undervisning

På Sofiendalskolen i Aalborg blev skoleskemaet lavet om, så eleverne arbejdede mere med temaer end fag. De lavede også forsøg med undervisning andre steder end i skolen, så lærerne fik frigjort mere tid til at forberede sig.

Facebook
Twitter