Forældrene ordner SU'en

Hvert tiende opkald til SU-Styrelsen kommer fra en forælder, der ringer på vegne af deres barn. Det ærgrer man sig over i SU-styrelsen, det er nemlig vigtigt, at de studerende selv få styr på deres SU.

SU-systemet kan være svært at gennemskue. Men i stedet for at sætte sig ind i sagerne vælger mange studerende at få mor eller far til at ordne papirerne.

SU-Styrelsen vurderer, at hvert tiende opkald kommer fra en forælder, der ringer på vegne af deres barn.

- De spørger om generelle ting. Det er ikke noget, de unge ikke selv kan finde ud af, siger Lars Fisker, der er fuldmægtig i styrelsen, til P3Nyheder.

Også dovenskab

Majbritt Frisendal ringer ofte på vegne af sin datter, Stine, der er 18 år og igang med en ungdomsuddannelse.

- Mine børn har selv forsøgt at ringe, men de synes, det er svært, og derfor prøver jeg at ordne det for dem og lære, hvordan man gør, siger Majbritt Frisendal til P3Nyheder.

Datteren Stine indrømmer dog, at hun nok godt kunne blive lidt bedre til at ordne sin SU selv.

- Det er nok også 20 procent dovenskab. Man gider ikke hele tiden selv, men man vil jo gerne have pengene, siger hun.

Forstår ikke reglerne

Det ærgrer fuldmægtig i SU-styrelsen, Lars Fisker, at de studerende ikke selv få styr på deres SU.

- På længere sigt er det rart for den studerende at have lært de basale regler, fordi de måske skal modtage SU i mange år. Men det er også en fordel for os, så vi ikke skal svare på de samme spørgsmål år efter år, siger han.

Men ifølge Maibritt Frisendal burde SU-Styrelsen også blive bedre til at henvende sig til de unge.

- De forstår ikke reglerne, og så løber de sur i det og render til forældrene, siger hun.

Fra i dag bliver det obligatorisk for studerende at ansøge og foretage alle SU-ændringer på internettet med deres digital signatur. På den måde bliver det sværere for forældrene at ordne deres børns SU-problemer.