Forbrugerådet om Sonos-shitstorm: Der skal holdbarhedsdato på elektronik

Kunder skal have oplyst levetid på telefoner, højtalere og andet med software, mener rådet.

Sonos-kunder med anlæg af ældre model risikerer, at deres produkt bliver ubrugeligt fra maj, fordi softwaresystemet ikke kan opdateres. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Sonos, der laver trådløse højtalere, har gjort en hel del af deres kunder sure.

For et par dage siden oplyste de i en mail til deres kunder, at de fra maj måned ikke længere kan opdatere softwaren på deres ældre modeller.

Dermed risikerede kunder med et Sonos-system produceret mellem 2005-2011, at deres produkt blev ubrugeligt.

- Dårligt træk, Sonos, skriver Twitter-brugeren Jason Pye, der slår fast, at firmaet har mistet en kunde.

Her er noget af den mail, som landede i indbakken hos Jason Pye og andre Sonos-kunder.

Men nu har firmaet trukket i land i et brev på deres hjemmeside, hvor de undskylder og lover deres brugere, at produkterne fortsat vil virke efter maj.

- Vi vil have, at vores kunder opgraderer til vores seneste og bedste produkter, når de er glade for, hvad produkterne har at byde på, ikke fordi de føler sig tvunget til det, skriver de.

Hos Forbrugerrådet Tænk, der er forbrugernes interesseorganisation, forstår de godt, at en masse kunder blev frustrerede, men rent juridisk er der ikke meget at komme efter - i hvert fald ikke her i Danmark.

- Der er den her toårige reklamationsret efter købeloven, og derefter kan man ikke klage, få varen ombyttet eller lignende, forklarer Anette Høyrup, der er seniorjurist hos Tænk.

Det er virksomhedernes ansvar, at produkterne holder

I takt med at flere og flere produkter bliver koblet på nettet, så vil vi i fremtiden opleve netop det her problem med software, der ikke kan opdateres, og på den måde forælder produktet, vurderer hun.

- Vi bliver nødt til at sikre, at virksomheder for fremtiden bliver meget bedre til at oplyse, hvor længe produktet lever.

De elektroniske produkter, der kan tale sammen med andet software som musiktjenester og styresystemer på telefoner, bør have en holdbarhedsdato, mener forbrugerrådet.

- Vi opfordrer til, at produkterne får et holdbarhedsmærke, der fortæller, hvor længeproduktet bliver opdateret, og hvor lang tid man kan forvente, det lever, siger Anette Høyrup.

I Sonos tilfælde er de for eksempel afhængige af softwaren på den telefon eller computer, der afspilles musik fra, og softwaren fra musiktjenester som for eksempel Spotify.

Men selvom de er afhængige af andre, må virksomhederne tage ansvar for deres egne produkter, mener seniorjuristen.

- Det er en del af den risiko, man må bære som virksomhed, at produktet skal spille sammen med de tjenester, det i øvrigt benyttes af. Det må de jo løse, og ellers må de oplyse, at produktet kun har en meget kort levetid, og så må prisen også være derefter.

Et problem for klimaet

Som forbruger kan det være rigtigt irriterende at stå tilbage med et produkt, der egentlig ikke fejler noget, men bare ikke virker.

Derudover bidrager det ikke positivt i klimaregnskabet, når telefoner eller højtalere må skrottes, fordi softwaren ikke kan opdateres.

Hos forbrugerrådet håber de, at EU vil regulere på netop det her område, så det bliver et krav med en holdbarhedsdato på 'smart'-produkterne. Men indtil det eventuelt sker, så handler det om at forhøre sig om produktet, inden man køber det med hjem.

- Det er rigtig vigtigt at spørge ude i butikkerne, hvor lang tid produktet bliver opdateret. Ellers kan man risikere at stå med et produkt, der ikke virker efter kort tid, lyder opfordringen fra Anette Høyrup.