Forbrugerombudsmanden vil have lukket den lette adgang til netsvindel

Hul i kreditkorts sikkerhed bør lukkes.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen. (Foto: liselotte sabroe © Liselotte Sabroe)

I 2016 var der mindst 53.000 sager om misbrug af kreditkort. Og ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har netsvindlere i dag alt for let spil.

- Det er vigtigt, at det bliver forhindret, at man kan svindle sig til penge så nemt, som man kan i dag, siger hun til Orientering på P1.

Dermed sender hun en klar opfordring til dem, der i dag står bag betalingsløsninger på nettet, nemlig banker og kreditkortselskaber:

- I dag er det sådan, at når vi har givet vores kortoplysninger, så har de, der fået oplysningerne, et sugerør til vores konto, forklarer Christina Toftegaard Nielsen.

Butikkerne kan nemlig trække penge flere gange på ens konto, selvom man blot har sagt ja til et enkelt køb. Derfor kan svindlere binde en kunde op på et abonnement, de aldrig har sagt ja til.

Forbrugerombudsmanden forestiller sig, at betalingsløsningerne bliver lavet om, så kunderne får en sms, hvor de skal bekræfte beløbet, hver gang nogen vil trække penge fra ens kort.

- Så ville vi kunne forhindre denne meget nemme måde at tjene penge på, forklarer hun.

Netsvindel er et stigende problem

Orientering på P1 kunne i morges fortælle, at forbrugerombudsmanden sidste år modtog 440 klager over abonnementsfælder og fordelsklubber. Men det er bare isbjergets øverste snefnug.

- Undersøgelser i andre lande viser, at for hver klage tilsynsmyndigheden fik, var der cirka 5.000 forbrugere, der var gået i fælden og aldrig anmeldte, forklarer hun og konstaterer:

- Det er simpelthen for nemt at svindle på nettet.

Det bliver bakket op af Mathias Gajhede, der er direktør for Yourpay, som bliver brugt af netbutikker, når de skal tage mod betalingskort. Derfor bakker han om om Forbrugerombudsmandens løsningsforslag:

- Forbrugeren bør få en besked, når der sker et træk gennem banken på deres konto - enten hvor banken sender en sms, at nu er der trukket et beløb, eller ved, at man først skal godkende, inden det bliver trukket, siger han til Orientering på P1.

Bankerne er klar på dialog

I bankernes brancheorganisation Finans Danmark erkender digital direktør Michael Busk-Jepsen, at systemet kan forbedres.

- En af ulemperne ved betalingskortsystemet i dag er, at når man har givet sine betalingskortoplysninger videre, så kan det blive brugt og desværre også misbrugt i nogle sammenhænge, siger han til Orientering på P1.

Derfor er han klar til at lytte til Forbrugerombudsmandens forslag, men han advarer mod, at Danmark går enegang:

- Det som forbrugerombudsmanden lægger op til vil vi meget gerne i dialog med forbrugerombudsmanden om. Men det er vigtigt, at vi ikke bare gør det i Danmark, men også internationalt og især i europæisk regi, fordi vi kan jo se, at det her er et internationalt problem.

Finans Danmark og Forbrugerombudsmanden har allerede aftalt et møde senere på måneden.