Det er manipulation, at LO's ugebrev A4 offentliggør en artikel om selvcensur blandt kunstnere efter sagen om muhammedtegningerne. Det mener en række forfattere.
Artiklen bygger på en undersøgelse, der viser, at næsten halvdelen af de adspurgte mener, at ytringsfriheden er truet. Og at hver ottende kunstner har droppet et eller flere projekter af frygt for konsekvenserne.
Retoriske spørgsmål
Men undersøgelsen holder ikke, for spørgsmålene var retoriske, mener forfatteren Trisse Gejl.
- Jeg svarede for eksempel, at jeg mente, ytringsfriheden var truet, men jeg skrev i et kommentartfelt, at det var på grund af sagen om Jægerbogen, som forsvaret ville forbyde, siger hun til Politiken.dk.
- Andre, jeg kender, har skrevet om, at de frygtede for ytringsfriheden på grund af lømmelpakken eller burka-sagen, men alle svarene ryger ind i samme konklusion: at kunstnerne øver selvcensur efter Muhammedtegningerne.
A4: Selvcensur fylder meget
Hos Ugebrevet A4 forstår man ikke kritikken.
- Vi påstår ikke, at det er muhammedkrisen, der truer ytringsfriheden. Men undersøgelsen viser, at frygten for at krænke andres religiøse og etniske følelser fylder meget, siger chefredaktør Jan Birkemose, der er chefredaktør på Ugebrevet A4, til Politiken.dk.
Trisse Gejl har skrevet et kritisk indlæg på det sociale netværk Facebook, og der bliver der bakket op om hendes kritik af undersøgelsen. For eksempel skriver forfatter Per Helge Sørensen:
- Man har startet med at vælge sin konklusion. Og derefter indrettet spørgsmålene, så de producerer de rette svar.