Forsikringsselskaber melder om boom i it-tyverier

Ofre for identitetstyveri oplever ofte, at deres oplysninger bruges til at købe ting online, oplyser politiet.

Otte af landet største forsikringsselskaber har tilsammen haft tre gange flere sager om identitetstyveri i 2014 sammenlignet med 2013. (© Iris)

På blot et år er tre gange flere danskere blevet ofre for et identitetstyveri. Det viser en ny rundringning til otte af landets største forsikringsselskaber, som DR Nyheder står bag.

Hvor selskaberne i 2013 havde 116 sager om identitetstyveri, var det tal steget til 306 i 2014.

Når borgere anmelder et id-tyveri er det i første omgang på bordet i den lokale politikreds, at sagen lander.

Politikommissær i Nordsjællands Politi og projektleder på kredsens Projekt Cybercrime, Johannes Sølvsten Jönsson, kan nikke genkendende til den udvikling.

- Vi har ikke nogen tal på det, men vi har en oplevelse af, at det er klart stigende, forklarer han.

Bruges til onlinehandel

Hos politiet ser man oftest, at identitetstyveriet bruges som et middel til en økonomisk gevinst for de kriminelle.

Det sker blandt andet ved, at gerningsmændene bruger kreditkortoplysninger til at handle på nettet. Men der kan også være onlinehandel, hvor der slet ikke er behov for kreditkortoplysninger, fortæller Johannes Sølvsteen Jönsson.

- Vi ser det også ved handel på internettet, hvor man betaler med en faktura. Så får gerningsmændene lige snappet det op på posthuset, før den forurettede får det, forklarer han.

Få sager afgøres

Selvom problemet er stigende, er der få sager, der rent faktisk bliver opklaret.

Det skyldes ifølge Johannes Sølvsten Jönsson, at bevisbyrden er svær at løfte for politiet.

- Grunden til, at vi nogen gange må henlægge sager, er, fordi vi simpelthen løber tør for spor. Vi kan identificere ip-adressen til et sted, men vi kan ikke bevise, hvem der har siddet bag computeren, forklarer han.

Derudover sker noget af kriminaliteten i udlandet, hvor politiet ikke kan operere, og hvor det nationale politi skal inddrages i sagen.

Ser alvorligt på det

Det er dog et område, som politiet ser med stor alvor på, da identitetstyveri både kan krænke ofret, men også have store omkostninger for vedkommende. Derfor arbejder man løbende på at opgradere de ansatte til bedre at kunne efterforske it-kriminalitet.

Men den enkelte borger har også et ansvar for at mindske risikoen for identitetstyveri, men Johannes Sølvsten Jönsson.

- Vi skal tænke på vores hjem og færden på en helt anden måde i forhold til sikkerhed. Vi skal være meget mere opmærksomme på, at vores it-systemer er opdateret med antivirus og firewalls, forklarer han.

- Ligesom vi låser vores hus af med en Rukonøgle, skal vi også vide, hvad vi gør, når vi har med vores internet at gøre.

Facebook
Twitter