Forsker: Arabisk bruges til mobning på skoler

Videooptagelser i to 6. klasser viser, at arabisk bliver brugt til mobning og chikane af lærere og klassekammerater.

Undersøgelsen er foretaget på to skoler med overvægt af tosprogede elever fra ghettoområder, og er derfor ikke nødvendigvis dækkende for alle tosprogede elever, siger forskeren. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Når tosprogede elever slår over i arabisk, bliver det ofte brugt til at slynge skældsord mod læreren, mobbe andre elever og chikanere arabiske piger.

Det viser en ph.d.-afhandling af Jalal El Derbas, underviser i arabisk og interkulturel kommunikation på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet, ifølge Berlingske.

- Al mobning foregår på arabisk. Alle de grimme og onde ord bliver sagt på arabisk. De arabiske drenges hierarki skaber et meget voldeligt miljø, siger Jalal El Derbas til avisen.

Undersøgelsen er baseret på videooptagelser af sjetteklasser på to folkeskoler med en overvægt af tosprogede elever fra ghettoområder. Den er derfor ikke nødvendigvis dækkende for alle tosprogede elever.

Der har været tale om, at tosprogede elever blev diskrimineret i skolerne, og at eleverne dermed indirekte blev tvunget til at tage rollen som ballademagere.

- Jeg har ikke kunnet finde noget som helst, der viser, at skolerne diskriminerer og marginaliserer de tosprogede elever, siger forskeren.

Professor i parallelsproglighed Anne Holmen fra Københavns Universitet mener, at man skal se på undervisningen. At eleverne spilder deres tid, og de fylder tiden ud med at drille hinanden. Pædagogikken skal udvikles, så der kan trækkes på alle børns ressourcer.

/ritzau/

Facebook
Twitter