Forsker: Det kan ligne forsøg på at skjule de problemer, nationale test havde

Undervisningsministerium fremlagde misvisende billede af nationale test, siger forskere.

Undervisningsministeriet har i tre år kendt til forkerte resultater i over halvdelen af de nationale test i folkeskolen.

Rædsomt og afslørende.

Det var, hvad professor emeritus Svend Kreiner tænkte, da han i 2016 læste notatet 'Undersøgelse af de nationale tests reliabilitet'.

Af notatet fremgik det, at der i 19 af 30 tilfælde var så store uoverensstemmelser mellem to sammenlignelige test, at testresultaterne bliver beskrevet som 'tvivlsomme', 'dårlige' eller endda 'uacceptable'.

- Jeg havde faktisk et godt indtryk af det notat. For det fortalte præcis, hvor problematisk og dårligt, de nationale test fungerede, siger Svend Kreiner fra Københavns Universitet.

Den del af notatet valgte Undervisningsministeriet imidlertid at udelade af den sammenfatning, som undervisningsordførerne læner sig meget op ad, skriver Politiken.

- For mig ser det ud, som om man har været interesseret i at få fremstillet et så positivt billede af de nationale test, som man overhovedet kunne komme af sted med, siger Svend Kreiner, der har været konsulent for Undervisningsministeriet under udviklingen af de nationale test og er en kendt kritiker af dem:

- Det kan skyldes, at den person, der har skrevet sammenfatningen, måske ikke har så meget styr på de her ting. Eller det kan skyldes et forsøg på at dække over nogle problemer, som testen havde, siger Svend Kreiner til DR Nyheder.

Forsker: Det er alvorligt

Han bakkes op af viceinstitutleder Christian Kjeldsen fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

- Jeg mener ikke, at sammenfatningen i tilstrækkelig grad har påpeget de problemstillinger, som selve notatet giver anledning til at få øje på, siger han:

- Det er et notat, der er lavet for at finde ud af, om de nationale test er pålidelige. Og hvis man får det til at fremstå, som om at pålideligheden er større på tværs, end det, man kan se, når man kigger hen over profilområderne, så er det alvorligt, siger Christian Kjeldsen.

Flere politikere kalder sagen "skandaløs" og føler sig ført bag lyset. SF, De Radikale og Socialdemokratiet kræver nu, at der indledes en undersøgelse. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er allerede kaldt i samråd i Folketinget.

Svend Kreiner er statistiker og har arbejdet med test i 50 år, og han har "aldrig set så usikre test som de nationale".

- Det har været en stor overraskelse for mig. For ambitionen var en anden. Og man valgte det her meget dyre adaptive system netop for at få sikkerheden så højt op som muligt. Og så ender vi med så usikre test, at man næsten ikke kan tro på det, siger Svend Kreiner.

Store dele af folkeskolereformen bygger sågar på, hvordan det går med de nationale test, påpeger Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef ved professionshøjskolen VIA University College.

- Testene er meget vigtige. Det er sådan, skolereformens resultatmål baserer sig næsten udelukkende på de nationale test og så en trivselsmåling. De betyder meget i den kommunale forvaltning, og de betyder selvfølgelig meget for børn og unge mennesker, siger han.

Ministerium: Intet holdt skjult

Afsløringen af, at de nationale test ikke virker efter hensigten og ofte giver misvisende resultater har ført til en diskussion af, om de helt bør droppes. Det mener flere forskere.

Undervisningsminister Merete Riisager afviste i går at stille testene i bero, indtil de er blevet undersøgt.

I Andreas Rasch-Christensens øjne har den nationale test en fremtid i folkeskolen.

- Jeg synes dog, at man skal begrænse dem mest muligt. I hvert fald dem, der kommer fra centralt hold. Lærere har altid testet, og test bør være lærerens redskab, men kvaliteten skal være i orden, siger han.

Undervisningsministeriet afviser i en pressemeddelelse, at der har været holdt noget skjult i forløbet.

- Rapporten ligger på Folketingets egen hjemmeside, fordi den er sendt til Børne- og Undervisningsudvalget. De efterfølgende notater og beregninger er også offentligt tilgængelige, hedder det.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) afviser al kritik.

- Vi har selvfølgelig ikke fusket, hvorfor skulle jeg dog det? lyder det fra undervisningsministeren.

Facebook
Twitter