Nogle elbiler udleder mere CO2 end benzin- og dieselbiler. Det viser ny norsk forskning, der konkluderer, at produktionen af elbilerne er så miljøbelastende, at en el-bil forurener mere end en benzinbil i dens levetid.
De norske forskere har sammenlignet el-, benzin- og dieselbiler af samme størrelse fra produktion til brug til skrot.
Skævt fremstillet
Og ifølge forskeren selv, professor Anders Hammer Strømmen fra Trondheim Universitetet, har tidligere forskning ikke taget tilstrækkelig højde for, hvordan elbilerne bliver produceret.
- Vi har fundet ud af, at udslippet fra produktionen er stort nok til at kunne ændre billedet. Miljøgevinsten ved brugen af elbiler har længe været lidt skævt fremstillet. Det er ikke gjort bevidst, men det er fordi, vi har haft så lidt viden om emnet, siger Anders Hammer Strømmen til det norske medie VG.
El fremstillet på kul er værst
Hans forskning viser også, at elbiler, der kører på elektricitet fremstillet af kul øger CO2-udslippet med 17 til 27 procent i forhold til benzin- og dieselbiler. Og elbiler, der bruger elektricitet fra naturgas forurener lige så meget som dieselbiler.
Forskningen tager udgangspunkt i, hvordan elektriciteten til elbiler i Europa er fremstillet. I dag bliver elektriciteten til bilerne fremstillet på kul og naturgas, men hvis elektriciteten blev fremstillet på vand- eller vindenerig ville man kunne reducere CO2-udslippet med 55-60 procent.