Forsvaret skærper kontrol efter sprængt F16-dæk

Flyvevåbnet øger kontrollen med flydæk efter ulykke med F16-fly, som havarerede som følge af sprængt dæk.

- Dækket har haft en ekstra slitage på et bestemt punkt. Det kan selvfølgelig ske, men det, vi gør og allerede har gjort, er, at vi har iværksat foranstaltninger, så vi har en ekstra margin i forhold til, hvor meget slitage vi tillader at tage som udgangspunkt, når vi sender fly afsted,siger Karsten Fledelius Jensen, vicechef i Flyverstaben. (Foto: claus fisker © Scanpix)

En mindre del af landingshjulet var blevet tyndslidt, uden at det var blevet opdaget under kontrolprocedurerne.

Det fastslår en havarirapport, som Flyvehavarikommissionen torsdag har lagt frem, efter at et F16-fly havarerede ved Rømø i oktober. Det skete i forbindelse med en dækeksplosion ved take-off.

Men nu er tolerancen for slid på dæk blevet nedsat, og der er iværksat nye procedurer, der skal sikre, at noget lignende ikke sker igen.

Det siger Karsten Fledelius Jensen, vicechef i Flyverstaben, ved en pressebriefing på Flyvestation Skrydstrup.

- Dækket har haft en ekstra slitage på et bestemt punkt. Det kan selvfølgelig ske, men det, vi gør og allerede har gjort, er, at vi har iværksat foranstaltninger, så vi har en ekstra margin i forhold til, hvor meget slitage vi tillader at tage som udgangspunkt, når vi sender fly afsted.

Ifølge formanden for havarikommissionen, generalmajor Stig Østergaard Nielsen, er der ikke nogen, der kan lastes for, at det tyndslidte dæk ikke blev opdaget.

- De procedurer, der er og har været hidtil, har været fulgt. Der er ikke fundet tilfælde af, at nogen ikke gjort, hvad de skulle eller været sløset med arbejde.

Forsvaret skal nu gennemgå alle anbefalinger fra Flyvehavarikommissionen og derefter tage stilling til, om der skal ske yderligere ændringer eller opstramning af procedurer.

Sagen kort:

  • Det tyndslidte dæk eksploderede kort før take-off, og rystelserne fra eksplosionen fik en del af landingsstellet til at rive sig løs og svinge ned.

  • Sidstnævnte omstændighed gjorde, at eksperter vurderede, at det ville være hasarderet at forsøge at lande flyet.

  • Derfor blev konklusionen, at piloten skød sig ud med katapult nordvest for Rømø.

  • Forinden havde Flyvestation Skrydstrup afholdt en improviseret telekonference med producenten af flyet, amerikanske Lockheed Martin, om alternative løsninger.

/ritzau/

Facebook
Twitter